أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى | |
|
| اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا | |
| | |
كاتب الموضوع | رسالة |
---|
saso صديق ذهبى
عدد الرسائل : 1474 العمل/الترفيه : طالبه العمر : 36 المزاج : تماموووز والحمدلله الهوايات : الجنسيه : السٌّمعَة : 2 الأوسمه : تاريخ التسجيل : 04/09/2008
| موضوع: رد: اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا السبت أغسطس 08, 2009 8:23 am | |
| (الحلقه الستون) علا صوت احمد في اذن مني في سماعة التليفون. احمد: يعني ايه ما اغيرش عليكي؟,هو انا بارد زيك؟. منى: قلتلك متقلش عليا كده تاني, انا لو باردة يا احمد هتشوف معاملة تانية خالص. احمد: انتي بتهدديني يعني, معاملة تانية ازاي؟. منى: الي تفهمه افهمه بقي انا مش هقعد كل شوية اتعب دماغي معاك, انت بقيت لا تطاق. احمد: ولما اكلمك امبارح الاقيكي مشغولة تلت ساعة, واسألك مين تقوليلي زفت الطين وائل يبقي ايه؟,المفروض اقولك ايه بعدها؟, غلطانة مخلتيهاش ساعة ليه؟. منى: قلتلك انه كان بيشرحلي حاجة. احمد: يا مني انا مش عيل يا مني عشان اصدق الكلام ده, تلت ساعة ؟؟, ليه؟؟, ويشرحلك ايه اصلا, انتي في ثانوية عامة عشان تذاكري قبل الامتحانات بشهر, ومكانش عارف يشرحهالك في الحصة, ماكل مرة تقفي معاه ساعة قبل ما تنزلي. م*هو مكانش بيشرح حاجة, كان عامل فيها بيسأل عليا , وقعد يرغي بعدها, معرفتش احرجه واقفل منى: يا احمد, انت ليه تحط ف دماغك اصلا انه موضع غيرة, شيله من دماغك وارتاح وريحني. احمد: منى , انا مش عايز اقلك لغاية دلوقتي متروحيش عنده الدرس تاني. منى: انت متقدرش اصلا تقولي كده, هو استهبال؟. احمد: متكبريهاش في دماغي, لروح اهزأه. منى: اوعي يا احمد, ولا تكلمه اصلا, والله العظيم, لو حصل منك حاجة زي كدة لكون سيباك ومش هندم لحظة. احمد: انتي بتهدديني تاني؟. منى: افهم زي ماتفهم بقي, انا تعبت معاك اصلا. احمد: قصدك ايه؟. منى: انا بقول احنا نبعد عن بعض فترة, نرتاح شوية من النكد الي احنا فيه ليل مع نهار, ونعيد تفكير في موضوعنا من غير حد ما يضغط على التاني. احمد: نعم ياختي؟؟؟, نعيد تفكير في ايه؟؟, انتي بتستهبلي؟. منى: وانا فعلا هقفل دلوقتي عشان انت بتكلمني بإسلوب زي الزفت وانا كنت حذرتك من طريقتك دي قبل كده. احمد: يعني انتي عايزة تاخدي وقت يا مني؟؟؟. منى: ايوة. احمد: طيب بقي يا حلوة , خدي وقتك براحتك, بس لما ترجعي لعقلك , ممكن اوي متلاقنيش,سلام. واغلق الخط. ******************** ميرنا: مفيش ,قروا فتحة وهما قاعدين, واتفقو هنظبط بقي للخطوبة. قامت سارة بفرحة تحتضنها. سارة: بجد؟, ماشاء الله,مبروك , هتلبسو دبل؟. ميرنا: لأ. منى: مازن عرف ؟. ميرنا: وانا اشعرفني, ما يعرف ولايتفلق. منى: انا بسألك, عرف؟. ميرنا: وانا اعرف منين, انا حتى البنات الي يعرفوه قاطعتهم خلاص. سارة: انا فرحنالك اوي. منى: اه صحيح, ..انا سبت احمد امبارح. ميرنا:!!!!!!!!!!!!!! سارة:.........!!!!!!!!! صمتتا كلتاهما تنظران اليها في اندهاش تاااام. سارة: ودا لوحدك كدة؟؟. ميرنا:امتى, ازاي؟, بجد؟. منى: اه والله, قلتله انا زهقت وناخد فترة نبعد عن بعض فيها, وقفلت. سارة: بس انتي كده مسبتيهوش. منى: لأ انا مش طايقاه, مش عايزة اكلمه ولا اشوف وشه اصلا. ميرنا: الله؟, ليه كده؟, حصل ايه امبارح؟. منى: موضوع وائل الي معفرته دا, وانا كمان مش عارفة وائل عايز مني ايه؟, بيتلكك عشان يكلمني في التليفون, وكذا مرة كنت هتقفش في البيت وانا بكلمه, يعني ميقفشونيش في موضوع احمد , واتتقفش في حاجة معملتهاش. سارة: اخوكي عرف ان وائل بيكلمك؟. منى: لأ بس هو شاكك, كل شوية بمسح اللوج, وخصوصا انه عارف نمرته على موبايلي, يزعقلي, متمسحيش اللوج تاني. ميرنا: طيب ما تقوليله ما يتصلش بيكي تاني, سهلة. منى: يا سلام, هاحرجه ازاي دا , وانتي عارفه انه مؤدب اوي وبيتكسف من خياله, ممكن يا خدها بمعني تاني. سارة: ولا تاني ولا تالت, انتي لما يتصل ,لو لقيتي الموضوع مش مهم, قوليله معلش ماتطلبنيش تاني, عشان انا اخواتي صعبين, ومينفعش ارد عليك. منى: ياسلام يا ختى؟, دا على اساس انه صاحبي, دا استاذي يا حمارة. ميرنا: ولما هو استاذك بيتصل بيكي انتي ليه؟, ماهو استاذنا كلنا. منى: معرفش بقي,سيبكو انتو بس من الموضوع دا, المهم انا خلاص سبت احمد الفترة الجاية لغاية ما اعرف فيه ايه؟. ****************** اختلت سارة بميرنا. سارة: انتي ايه رأيك في موضوع ان مني سابت احمد دا؟. ميرنا: مش داخل دماغي. سارة: البت دي غريبة, من يومين لو كنتي قولتلها سيبي احمد كانت شتمتك , ودلوقتي بتتكلم عادي. ميرنا: يمكن عشان وائل دخل حياتها؟. سارة: بس مش بالسهولة دي برضة. ميرنا: انا شايفة انها خناقة هايفة بينهم زي كل مرة, وهيرجعو يتصالحو تاني ويقرفونا. سارة: لأ انا مش مطمنة. ميرنا: ليه مش هو دا الي احنا كنا عايزينه؟. سارة: لأ , انا مش عايزاها تخرج من حفرة تقع في بلاعة, مني مش سايبة احمد كده, اكيد فيه حاجة تانية. ***************** وائل: بس انتي اصحابك القريبين قوي , ميرنا وسارة, بنات كويسة ,متربين يعني. منى: اه ,الحمد لله. م*اخلص بقي مؤمن هيرجع من الشغل وائل: مش سهل الواحد يلاقي حد محترم اليومين دول, قصدي حد محترم يصاحبه. منى: اه فعلا. وائل: انتي بتعملي حاجة بعد الكلية؟. منى: حاجة ازاي يعني؟. وائل: يعني مش بتشتغلي او حاجة؟. منى: لأ. وائل: طيب ما تيجي تتدربي معانا , انا بشتغل في مكتب محاسبة, ممكن اقدملك على تدريب وانتي في الدراسة, واول ما تخلصي, يكون ليكي الاولوية انك تشتغلي فيه. منى: بجد, دي حاجة كويسة اوي. وائل: والله بتكلم جد, اول ما تنوي قوليلي على طول وانا هقدملك السي في, وتكوني معايا ....معانا ان شاء الله. منى: طيب هسأل في البيت وابلغ حضرتك. سمعت منى صوت رنين متقطع دليل على انها تتلقي اتصال اخر, فابعدت التليفون عن اذنها ونظرت تري من المتصل, رأت اسم ايمو يضيء وينطفيء, انه احمد. م*يا دي النيلة , وبيطلب ليه دا كمان دلوقتي؟ هو انتي مش سبتيه عايز ايه منك؟ معرفش , هو لقاه ويتينج ومقفلش برضة, قاعد يقفل ويتصل تاني طيب طنشي ازاي يعني ؟,ارد وخلاص وائل: طيب يامنى ابقي عرفيني. منى: حاضر يا استتاذ وائل. وائل: ماشي عايزة حاجة؟. منى: لأ شكرا. وانهت المكالمة في سرعة لترد على احمد. احمد: طبعا , ساعة مشغولة, ماصدقتي يامني ولا ايه؟. مني: عايز ايه؟. احمد: انتي كنتي بتكلمي وائل طبعا. منى: حاجة متخصكش, بتتصل ليه. احمد: ماتتعدلي يامني وانتي بتتكلمي, ولا انتي خلاص صدقتي ان احنا سبنا بعض, لا دانتي تبقي مجنونة لو فكرتي اني هسيبك لوائل دا, دانا مبقاش راجل لو سبتك له بالسهولة دي, دي لو وصلت اني اروح اقول لابوكي اني كنت ماشي معاكي هروح. بهتت منى من طريقة كلام احمد التهديدية, انها تعلم احمد جيدا وهو قادر على ما يهدد يه. منى: احمد. احمد: الواد دا ميكلمكيش تاني انتي فاهمة؟؟؟, يا اما هتصرف معاه انا بقي,وانتي حرة , انتي الي عايزة فضايح. منى: انا قلتلك يا احمد لو عملت انت كده, لكون سيباك بجد بقي واعلى ما في خيلك تركبه. احمد: وانا هجيب عاليها واطيها. منى: يعني هي بقت كدة؟. احمد: ايوة كدة. منى: ماشي يا احمد انت الي اخترت. احمد: مش انا يا مني, شوفي انتي بتعملي ايه. دخل في هذه اللحظة مؤمن , دون استئذان. مؤمن: مينو, هتتغدي؟. فأغلقت السماعة في سرعة واضطربت, فنظر اخاها لوجهها المنفعل الاحمر, والي التليفون في يدها بارتياب. مؤمن: انتي كنتي بتتكلمي في الموبايل؟. منى: لا ابدا, قصدي ايوة,هتغدي. | |
| | | زائر زائر
| موضوع: رد: اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا السبت أغسطس 08, 2009 9:26 am | |
| |
| | | saso صديق ذهبى
عدد الرسائل : 1474 العمل/الترفيه : طالبه العمر : 36 المزاج : تماموووز والحمدلله الهوايات : الجنسيه : السٌّمعَة : 2 الأوسمه : تاريخ التسجيل : 04/09/2008
| موضوع: رد: اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا السبت أغسطس 08, 2009 11:32 am | |
| ميرسي يا ميدو شويه وهنزل حلقات جديده كمان | |
| | | زائر زائر
| موضوع: رد: اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا السبت أغسطس 08, 2009 2:14 pm | |
| الله عليكي يا ساو يا مبدعة المنتدي الاول |
| | | saso صديق ذهبى
عدد الرسائل : 1474 العمل/الترفيه : طالبه العمر : 36 المزاج : تماموووز والحمدلله الهوايات : الجنسيه : السٌّمعَة : 2 الأوسمه : تاريخ التسجيل : 04/09/2008
| موضوع: رد: اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا السبت أغسطس 08, 2009 2:57 pm | |
| الله يخليك يا بيريف كلك زوق عاوزه اعرف توقعاتكم للاحداث الجايه للقصه ايه | |
| | | زائر زائر
| موضوع: رد: اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا السبت أغسطس 08, 2009 4:50 pm | |
| ان شاء الله بس نفسى اخد اميل بريف عشان عاوز اكلمة ياريت يبعتهولى |
| | | saso صديق ذهبى
عدد الرسائل : 1474 العمل/الترفيه : طالبه العمر : 36 المزاج : تماموووز والحمدلله الهوايات : الجنسيه : السٌّمعَة : 2 الأوسمه : تاريخ التسجيل : 04/09/2008
| موضوع: رد: اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا الأحد أغسطس 09, 2009 10:04 am | |
| (الحلقه الحادى والستون)
منى: انا خلاص اعصابي بقت في الارض, مؤمن اخد باله وهيعرف هيعرف. سارة: مانتي مسبتيش, بدل ما بتكلمي واحد بتكلمي اتتنين. منى: سارة , خدي بالك من كلامك انا مبكلمش اتنين وبعدين انا اصلا كنت سايبة احمد. ميرنا: ولما انتو سايبين بعض بيتصل ليه؟. منى: معرفش بقي, وبعدين وائل عرض عليا انه يقدملي السي في اتدرب في مكتب محاسبة, لو احمد شم خبر انه تبع وائل ,هتبقي مصيبة. سارة: ومصيبة ليه انتي مش اهلك موافقين؟. منى: كلمت مؤمن امبارح وقالي روحي , بس مجبتلوش سيرة وائل, انا مش ناقصة, بس انا خايفة لو احمد عرف يعمل مشاكل. ميرنا: وانتي هتوقفي كل حاجة عشان سي احمد؟, لا يا حبيبتي انتي تشوفي مستقبلك. سارة: على فكرة يا مني, انتي بتلعبي بالنار ومش هتستريحي الا لما الكل يعرف. منى: انا مش عارفة انتو مكبرين المواضيع كده ليه؟,انا مبعملش حاجة اصلا, والي انتو عايزينه حصل ,سبت احمد, هو بقي الي مش عايز يسبني. سارة: انتي بتضحكي علينا ولا على نفسك؟, احمد مين الي سبتيه, انتي سايباه وعارفة انه مش هيسيبك ,وعارفة ان انتي لسه مسيطرة عليه. منى: انا؟؟؟. سارة: انتي فعلا كنتي قطة مغمضة, بس فتحتي خلاص يا مني, وعرفتي ازاي تلعبي بولد , ومش مكفيكي واحد. منى: سارة!!!,انتي بتكلميني كدة ليه؟. سارة: عشان انتي اتغيرتي فعلا يا مني, ومعادش هامك حد ولا حاجة ,انا مبقتش عارفة اية ممكن يوقفك ويرجعك مني بتاعة زمان. وقبل ان ترد منى , استوقفهم اثناء سيرهم , مازن. مازن: ازيكو يا بنات, ازيك يا ميرنا؟. صمت الجميع ينظر اليه ,بينما قالت ميرنا في لهجة عدائية. ميرنا: نعم , عايز ايه؟. مازن: صحيح انك هتتخطبي؟. ميرنا: وانت مالك. مازن: ردي عليا, انتي هتتخطبي ولا لأ؟. ميرنا: انا مش لسة هتخطب انا فعلا اتقرا فتحتي , عايز حاجة بقي؟. مازن: يعني مكنتيش عايزة تستنيني , واديني خلصت تقومي تتخطبي. ميرنا: انت ما بتفهمش ولا ايه؟, انا ماكنتش عايزاك انت مش مكنتش عايزة استناك, وبعدين خلاص جاي تتكلم في ايه؟, انا اتخطبت يا مازن. واجتازته في سرعة منصرفة وتبعتها الفتاتين . منى: يخرب بيتك انتي مبتحرميش. ميرنا : انا عملت ايه يعني؟. منى: ممكن يقلب عليكي ويعمل مشاكل. ميرنا: ليه هو احمد بتاعك؟. سارة: احمد ولا غيره ,كلهم واحد , ربنا يستر بقي عليكو. *********************** وائل: ان شاء الله اقدملك السي في, وهوصيهم عليكي, ولو هتبدأي تدريب هيبقي في الصيف ان شاء الله. منى: ميرسي اوي يا مستر وائل. وائل: انا معملتش حاجة , انتي بنت كويسة والواحد يحب يخدمك. منى: شكرا. وائل:...منى....انتي ...بتضايقي لما بتصل بيكي؟. منى: لأ ابدا. وائل: لو...يعني ..كنت بسببلك مشكلة في البيت او حاجة , ممكن تعرفيني,عادي مش هزعل. منى: لا بجد ,هو انا بس اخويا بيسألني مين الي بيكلمني, اصل هو شديد شوية. وائل: لأ مش شديد ولا حاجة, دا حقه طبعا, امال يحافظ عليكي ازاي؟, انتو فعلا بيت كويس. منى: لأ بس كده خنقة. وائل: لا طبعا, دا هو كده المفروض, افرض انا كنت حد تاني او واحد بيعاكس, اخوكي بيفكر صح. م*تعالي اسمع يا احمد يالي فاكرني بمثل عليك,عشان خايفة من اخواتي بس هو غلطان, مفيش مبرر ابدا للي مؤمن بيعمله ياسلام لو كنت متفاهم كده يا احمد , وسهل الواحد يتكلم معاك طيب يلا بقي متطوليش معاه في الكلام, الناس كلها نزلت مني: طيب , شكرا مرة تانية , انا هنزل بقي عشان متأخرش. وائل: اه طبعا طبعا ,اتفضلي. نزلت منى وهي تفكر, ما الذي كان سيحدث لو كان احمد مكان وائل, متفاهم وناجح ومؤدب, مالذي كان سيحدث؟. وصلت الشارع لتجد احمد على اليمين , فزعت لرؤيته لان مؤمن سيحضر اليوم, وبالفعل حين رأت سيارة اخيها على اليسار, في سرعة توجهت دون ان تنظر لاحمد , ناحية سيارة اخيها , وركبت وانطلقا بينما نظر اليها احمد في توعد. ********************* منى: بس بس اهدي وبطلي عياط , وفهمينا بالراحة, ايه الي حصل. ميرنا: الجزمة الغبي,....راح وقاله...الحيوان, .... سارة: هو مين دا؟, استهدي بالله , وبعدين اتكلمي. صمتت ميرنا قليلا تحاول السيطرة على بكائها,الي ان استطاعت التحدث. ميرنا:خالد امبارح متصل بيا , بيقولي مين مازن. سارة: يا خبر ابيض, ومين الي عرفه؟. ميرنا: مازن, الحيوان مازن, بعد ما كلمني هنا, راحله, راح لخالد, قاله احنا كنا مرتبطين واهلها كانو عارفين, وكنا خلاص هنتخطب بس قال ايه كنت لسه طالب , مكانش ينفع اتقدم, فقلتلها نسيب بعض ولما نتخرج ابقي اخطبك, بس هي ما استنتش. منى: وخالد رد عليه قاله ايه؟. ميرنا: هو محكاليش ,هيقولي قالي وقلتله, دا قالي الي حصل بالعافية, واتخانقنا خناقة لرب السما واحاول افهم فيه اني مكنتش بكلمه مفيش فايدة, قالي انا خلاص مش عايز اسمع منك حاجة, واتعصب عليا وقفل ومرضيش يسمعني. سارة:وايه الي حصل؟. ميرنا: مفيش ,قفل موبايله ومش عايز يفتحه لغاية دلوقتي وانا هتجن , بكلمه من امبارح مغلق وببعتله مسدجات مبتوصلش, انا مش عارفة اعمل ايه؟. وانفجرت في البكاء مرة اخري, وشرعتا منى وسارة في تهدئتها. ميرنا: اهدا ازاي, انا كده خلاص, الواد دا بوظلي الدنيا , وهيضيع خالد منى, واي حد هيقربلي برضه هيضيع, اعمل فيه ايه وفي لسانه , انا مش عارفة افكر, حسبي الله ونعم الوكيل. سارة: خلاص يا ميرو , اهدي العياط مش هيجيب نتيجة, اهدي عشان تفكري كويس,ونفكر معاكي. منى: طيب انتي قلتي لمامتك؟. ميرنا: انا مقلتش حاجة بس كلهم عرفو اننا متخانقين, انا مبطلتش عياط من امبارح. سارة: طيب هتعملي ايه؟. ميرنا: معرفش, معرفش انا مش عارفة هو كده خلاص , مازن بوظلي الدنيا ولا ايه؟. منى: طيب , اصبري انتي لغاية ما الموضوع يهدي شوية , هيفتح موبايله , ويكون عنده استعداد تتكلمو. استمرت ميرنا في البكاء. ميرنا: حاضر. بينما أخذ عقل منى يدور في اشياء اخري. م*يادي النيلة, يعني هما الولاد كده,ممكن يعملو حاجات مجنونة ود مازن الي البنت معرفتوش الا شهر, وكانت بتلعب بيه, فما بالك بأحمد يعني ايه؟ يعني دا لا معاه دليل , ولا يقدر يثبت كلامو حاجة, اما احمد لو حب يتكلم فهيقول قصايد ياربي, دا بجد ايوة , رسايل وصور ومواقف , وحوارات, وحكايات يا نهار اسود لأ وياخد بونس كمان , اخواتك الاتنين شافوه ايوه فعلا يعني مصيبة في كل الحالات يعني يه؟, احمد ماسك عليا حاجات كتير يعني لو حب يأذيكي, هيظبطك جامد بس انا عمري ماهتخطب لحد وانا لسه مع احمد, انا مش عايزة حد غيراحمد اصلا طب ووائل؟؟؟؟ وائل دا استاذي مش اكتر , وبعدين دا على ماينطق هتكون روحي طلعت بس مش نفسك يكون احمد مكانه هما لو مميزاتهم هما الاتنين اتحطو في بعض ,هيعملولي واد جامد جدا بس مينفعش لازم تختاري اختار ايه انا بحب احمد, وبعدين وائل لسه ما اتكلمش في حاجة ولو اتكلم, المهم بس احمد الي ميتكلمش اه , دا احمد لو حب يعمل زي مازن هتبقي مصيبة | |
| | | saso صديق ذهبى
عدد الرسائل : 1474 العمل/الترفيه : طالبه العمر : 36 المزاج : تماموووز والحمدلله الهوايات : الجنسيه : السٌّمعَة : 2 الأوسمه : تاريخ التسجيل : 04/09/2008
| موضوع: رد: اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا الأحد أغسطس 09, 2009 10:05 am | |
| الحلقه الثانيه والستون) منى: يا احمد وطي صوتك , الكلية كلها بتتفرج علينا. احمد: يعني عايزاني اسيبك تروحي مع وائل تتدربي واقف اتفرج انا؟,ليه ؟؟؟, مش راجل؟. منى: انا مش فاهمة انت مكبر الموضوع كدة ليه؟, هو انا رايحة يدربني هو, دا هو بس بيشتغل هناك, هو هيقدملي ومالوش دعوة بيا خالص. احمد: يعني ايه مالوش دعوة؟, وليه يقدملك اصلا؟, حاطك في دماغه ليه؟, مقدمش لسارة ولا لميرنا ليه؟, اشمعني انتي؟. منى: يا احمد فرصة وجت لحد عندي اقولها لأ. احمد: اه , أي فرصة من ناحية وائل دا لأ, وستين لأ كمان. منى: احمد, الموضوع منتهي اصلا, انا قلت في البيت وهما موافقين. احمد: يعني ايه؟, بتتصرفي من دماغك, كأن مفيش حمار له كلمة عليكي. منى: احمد اتكلم كويس. احمد: بلا كويس ولا وحش, انتي يا مني خلاص مبقتيش عايزاني, مبقتيش بتحبيني , دا اذا كنتي بتحبيني من الاول اصلا. منى: ايه الكلام دا, لأ طبعا بحبك. احمد: طيب ليه بتعملي كل حاجة تضايقني وكل حاجة تزعلني. منى: احمد, انا لما قلت ناخد فترة بعيد عن بعض ,دا مكانش معناه اني مش عايزاك او حاجة, انا قلت كدة عشان تفكر كويس انت عايزني ولا لأ, بتحبني ولا بتضحك عليا وعلى نفسك, ومع ذلك لما كلمتني تزعقلي كلمتك عادي, مقلتلكش حاجة, وقلت معلش اسكت ونرجع عادي, كأن مفيش حاجة, بس انت دلوقتي بتقفلي في حاجة في مستقبلي. احمد: ايه في مستقبلك مع وائل؟, ايه في مستقبلك مع وائل فهميني؟. منى: يا احمد انا نفسي تطلع وائل من دماغك. احمد: اطلعه ازاي وهو قاعد يلف حواليكي زي الدبور,كان يوم اسود يوم ما خليتك تروحي عنده. م*دبور ايه انت كمان, هو عارف يعمل حاجة, دا مبيجمعش كلمتين على بعض قصادي منى: اديك قلتها, انت الي ودتني عنده, يعني امان, وبعدين انت مش واثق فيا. احمد:لا يا مني, انا الامان عندي, ان ميبقاش جنس راجل بيكلمك على التليفون, ولافيه حد يخدمك ويجيبلك شغل, ولا تقعدي تتكلمي معاه بعد الدرس. منى: ودا مش هيحصل , بس انت وافق بس. احمد: الموضوع دا مش وقته اصلا, لما نبقي نخلص الدراسة نبقي نتكلم , الجدول بتاعكو نزل. منى: منا عارفة, سارة جابتهولي. احمد: شيرين دي الي جاية؟. منى: اه هي. شيرين: هاي , ازيكو, منى عايزاكي ثواني. احمد: طيب هروح انا يا مني. منى: ماشي اشوفك بعدين. ثم التفتت الي شيرين بعد ذهاب احمد. شيرين: مين وائل؟. اندهشت مني. منى: وائل؟؟, وائل الي باخد عنده درس؟. شيرين : باين. منى: ليه؟. شيرين: اصل مؤمن كلمني امبارح يسألني اعرف حد اسمه وائل ,او معانا في الكلية , او في شلتك حد اسمه وائل, بس انا قلتله لأ, خفت اقوله الي بتاخدي عنده درس, الا لما اتأكد,هو فيه ايه؟. منى: مفيش, اصله شاف نمرته على الموبايل ,وسألني مين؟, قلتله, بس هو بيقلق عادي يعني. شيرين: طيب خدي بالك بقي يا حلوة , اخوكي حاطك في دماغه. منى: ماشي حاضر, شكرا اوي يا شيرين. شيرين: شكرا على ايه, اني بخبي عليكي, انتي الي هتتضري في الاخر, انا معملتلكيش خدمة, انا أذيتك. وتركتها وانصرفت. ******************** سار احمد وموضوع وائل يشتعل في رأسه اشتعالا, هاهو ما خافه يحدث, هاهي مني تتعرض للضغط من شباب اخرين , قد لا يكونو افضل منه, ولكنه يشعر بالمنافسة تكاد تقتله, وقلقه وخوفه على منى, جعل تصرفاته معها لا تطاق, يخاف ان تهرب منه, ولكنه لا يستطيع التوقف عن تصرفاته المتهورة ,استوقف حبل افكاره كريم. كريم: ايمو. احمد: انت يابني كل يومين هنا, مش ترحمنا شوية ,انت مش اتخرجت. كريم: بلاش اجي اشوفك, مش كفاية كل اما اتصل بيك نخرج, تقولي لأ انا رايح لمني. احمد: انا اليومين دول مينفعش اسيبها, لازم اكون معاها في كل حتة , لا حد يستفرد بيها كدة ولا كدة. كريم: امال اختك فين؟. احمد: نعم؟. كريم: قصدي اختك مش مع مني ليه؟. احمد: مبتطيقهاش يا سيدي , بتقول عليها خنيقة. وبالفعل رأي احمد اخته ونورا وبعض الفتيات ,فاقترب منهم هو وكريم. احمد: اية يا بنات, عاملين ايه؟. انشرح وجة نورا ما ان رأت احمد, بينما اضطربت رشا, وقامت من مكانها في شبه انزعاج. كريم: ازيك يا نورا, ازيك يا رشا. وضغط على حروف كلمة رشا, بينما قالت رشا في سرعة دون ان تنظر لعينيه. رشا: الحمد لله, نورا يلا , العيال بيرنوا. ثم التفتت الي احمد. رشا: احنا ماشيين يا احمد, العيال بيرنو هنخرج شوية وبعدين نروح. احمد: ماشي بس متتأخريش. رشا: حاضر. وجذبت نورا خلفها , بينما وقف كريم ينظر اليهم في غيظ. نورا: ايه ايه يا بنتي انتي؟,عيال ايه الي بيرنو دلوقتي. رشا: يعني كنتي عايزاني اخلع ازاي يعني, انتي مشفتيش كريم. نورا: تفتكري يقول لاخوكي حاجة. رشا: لأ طبعا ما فتكرش, هيقوله انا كنت بكلم اختك من وراك ودلوقتي بتحلقلي. نورا: بس ممكن يبان عليه. رشا: لأ متخافيش عليا,دانا اوديه في داهية, انا ممكن اقنع اخويا انه كان عايز يكلمني, وانا لما رفضته بيتكلم عليا. نورا: طيب وموضوع اخوكي, مش هتظبطيني بقي. رشا: سيبيني عليه شوية اكرهه في مني خنقة دي وبعدين اظبطك. نورا: ماشي. ********************* نظرت سارة لميرنا في قلق وهي تتحدث في التليفون. سارة: ربنا يستر. منى: ان شاء الله خير, كويس انه رد عليها اخيرا. انهت ميرنا المكالمة وعادت اليهما بوجه محتقن. منى: هه؟. ميرنا: مفيش ,قالي لما يشوفني نتكلم, هيجيلنا بكرة البيت. سارة: وايه مبانش من صوته حاجة؟. ميرنا: لأ مبانش, بس هو شكله مش قايل حاجة عنده في البيت ,لأن مامته كلمتني امبارح عادي تسأل عليا, ومجبتش سيرة حاجة. منى: طيب كويس, ان شاء الله مش هيحصل حاجة وهتعدي. ميرنا: يارب, بس انا هموت لغاية بكرة. سارة: خلاص بس انتي ولا تقلقي نفسك, وسبيها على ربنا. ميرنا: يارب. منى: انا رجعت لاحمد. سارة: وانتي كنتي سبتيه اصلا. منى: لأ بجد, انا كنت سايباه, بس انا النهاردة قلتله على موضوع التدريب, ومش راضي. ميرنا: انا رأيي تخلصي من موضوع احمد دا خالص, لا يجي يخطبك لا تسيبو بعض. منى: انتي بتقولي فيها, دا مؤمن مش مريح نفسه, اتصل بشيرين يقولها مين وائل. سارة: انا عن نفسي لو اتصل بيا يقولي مين احمد هقوله. منى: سارة. سارة: انتي فاكراني بهذر, دانا ماهصدق حد يكسر دماغك يمكن تتلمي. ميرنا: انتو هتمسكو في بعض, ما تسكتو بقي وترحموني. سارة: انا نفسي بس مني تفهم . منى: يا سارة انتي الي مش فاهمة , عشان انتي مش بتحبي. سارة: ولا انتي بتحبي, انتي فاكرة الي انتي فيه دا حب, انتي لو بتحبي احمد كنتي مكلمتيش وائل, ولا فكرتي ان ممكن تسيبيه عشان اخوكي او عشان حد, بس انتي الي اتعودتي عليه. منى: لأ انا بحب احمد ,بدليل اني مقدرش استغني عنه, كل ما ببعد عنه برجعله تاني, ولا دا مش حب ياسارة. سارة: انا بقول اختبريه, قوليله تعالي كلم اخويا , مش لازم ييجي يتكلم ,بس تشوفي عنده استعداد يتكلم ولا لأ. منى: وافرضي قالي ماشي. سارة: ابقي انا يا ستي غلطت في حكمي عليه, وهعتذرلك ساعتها. ميرنا: ايوة صحيح يا مني, متكرريش غلطتي, لو بتحبيه بجد خلي حبكو في النور, عشان لو ربنا كتبلك نصيب مع حد تاني , مايعملكيش مشاكل. منى: طب ولو قالي مش هكلم اخوكي. سارة:............... ميرنا:............... منى: يبقي خلاص .
| |
| | | saso صديق ذهبى
عدد الرسائل : 1474 العمل/الترفيه : طالبه العمر : 36 المزاج : تماموووز والحمدلله الهوايات : الجنسيه : السٌّمعَة : 2 الأوسمه : تاريخ التسجيل : 04/09/2008
| موضوع: رد: اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا الأحد أغسطس 09, 2009 10:09 am | |
| (الحلقه الثالثه والستون)
رشا: هاااي. سارة: يا فتاح يا عليم. ميرنا: يوووه البت دي تاني. وصلت رشا تقبل منى. منى: ازيك يا رشا. رشا: كويسة, ايه يا موني بتصل بيكي م الصبح مبترديش. م*افهمي يعني من نفسك منى: بجد ؟, تلاقيني مسمعتش الموبايل. تدخلت سارة تقول ب"غلاسة" مقصودة. سارة: اصل احنا كنا رايحيين نصلي الضهر, فعاملين الموبايلات سايلنت. نظرت اليها رشا بطرف عينها . رشا: مممم, المهم يا موني, هتيجي معانا النهاردة النادي؟. منى: ما افتكرش اني هعرف اخرج قبل الامتحانات كدة على طول, في البيت مش هيوافقو. تدخلت سارة في الحديث للمرة الثانية. سارة: وانتي يا رشا , مش تركزي كدة وتعقلي, انا اسمع ان اداب صعبة, مش هتذاكري؟, ولا ناوية تاخدي السنة في سنتين زي اخوكي؟. نظرت اليها رشا في غيظ, بينما احرجت مني من كلام سارة الجارح. رشا: اصل انا مش باكل الكتب , ولا انتي شكلك مكنتيش تعرفي تاكليهم, اصل بعد دا كله دخلتي تجارة برضة. شعرت سارة بالغضب,فقالت منى محاولة لكسر التوتر بينهما. منى: لو هاجي هكلمك يا رشا. رشا: لو فضيتي ابقي عرفيني. فقالت سارة ردا على رشا. سارة: ربنا يكون في عونك يا شوشو, هتلاحقي على ايه ولا ايه. رشا: انتي مش كنتي رايحة تصلي الضهر, واقفين ليه , يلا عشان معطلكوش, بس ابقي ادعيلي يا سارة. سارة: من عنيا. وتركتهم رشا وهي تغلي. نورا: مالك يا بنتي, وشك جايب ميت لون. رشا: البت الرخمة الي اسمها سارة, صاحبة الخنقة, بتصيع عليا, نازلة حدف كلام. نورا: عن ايه؟. رشا: اهو أي رخامة وخلاص, بس انا مسكتلهاش, ظبطها. نورا: تفتكري تكون عارفة حاجة عن موضوع كريم؟. رشا: معرفش. نورا: هي ممكن تقول لاخوكي حاجة؟. رشا: مفتكرش, مفيش بينهم كلام. بينما في الجانب الاخر. منى: يخرب بيتك يا سارة, كان ناقص تقوليلها ياالي مقرطسة اخوكي. سارة: بقلك ايه, انا البت دي تقيلة على قلبي هي واخوها, وبعدين انتي مش كنتي قلتيلي اني اطفشهالك, ولا رجعتي في كلامك. منى: لا مرجعتش, بس بالراحة. ميرنا: وهي لو خدتها بالراحة هتطفش. سارة: انتي لسه مكلمتيش احمد في الموضوع الي قلنا عليه؟. منى: لسة, مش عارفة اجيبهاله ازاي. ميرنا: سهلة اوي, الو احمد, تعالي كلم مؤمن. منى: يا سلام, ولما الدنيا سهلة اوي كدة, مشفتكيش عرفتي تحلي مشكلة مازن يعني. ميرنا: ازاي بقي ما تحلتش, احنا مش اتصالحنا يبقي خلاص, مازن دا معادلوش وجود في حياتي, وبعدين الصراحة احسن, لما تفهمي اخواتك على كل حاجة من الاول, ساعة ماتسيبي احمد, مش هيبقي عنده حاجة يمسكها عليكي. منى: اخواتي ايه, انتو صدقتو, احنا مش متفقين انه اختبار. سارة: لأ يا حلوة , دا الاختبار بتاع احمد ,و اختبارك انتي بقي, انك هتقولي لاخوكي بنفسك ولا لأ. منى: لأ طبعا, انتو اتجننتو. ميرنا: بلاش نسبق الاحداث , تقول لاحمد الاول ,وبعدين نبقي نشوف حكاية مؤمن. ***************** احمد: ايه الي خلاكي تقولي كدة؟, انتي متأكدة اني بحبك. منى: مش باين يا احمد. احمد:ليه؟, عشان بغير عليكي؟. منى: لأ , الغيرة دا كلام فاضي. احمد: امال فيه ايه في دماغك يا منى؟. أ*يافتاح يا عليم منى: مفيش في دماغي حاجة, الا الي في دماغ الناس كلها. احمد: الي هو؟؟؟؟....؟. م*انت لازم تاخدها في وشك كدة منى: هتعمل ايه في موضوعنا؟. احمد: موضوع ايه؟. منى: موضوعنا , انا وانت. احمد: هعمل ايه؟, مش هعمل حاجة. منى: يا سلام!!, يعني ايه مش هتعمل حاجة؟. احمد: يعني هعمل ايه يعني؟, انا لسه بدرس, لا بشتغل ولا حاجة, وبعدي السنة على كف عفريت, المفروض مني اجي اعمل ايه؟, اتقدم بايه, ولا اوري وشي لابوكي ازاي اصلا. م* نعم ياخويا!!!!!!!!! منى: انت هتستهبل يا احمد, امال انت ناوي تعمل ايه؟. احمد: انا ناوي انجح السنة دي يامني , وساعتها اقدر اقول لابويا انا عايز اخطب ولا اشبك, هو الكلام دا جديد عليكي يا مني؟ , مانتي عارفة اني مينفعش اتكلم وانا لسة متخرجتش. أ* ايه يامني؟, بتلفي وتدوري على ايه, اوعي يكون عقلك قالك الوي دراعه مني: ايوة عارفة, بس انت حتى مابينتليش انك ناوي تعمل أي حاجة. احمد: طب مش لما ابقي ناوي. منى: يعني انت مش ناوي؟؟؟. احمد: مني, انتي بتقولي يا خناق ع الصبح, وانا مش عايز اتخانق, ياريت نقفل ع الموضوع دا. منى: ازاي اقفل ع الموضوع وانت مش عايز تاخد خطوة. احمد: فيه ايه يا مني؟, مالك؟, عايزة توصلي لايه؟, وائل قالك حاجة؟, عايز يتقدملك ولا ايه؟. منى: وائل ايه؟, انت اتجننت!!, ايه دخل وائل في كلامنا دلوقتي؟. احمد: امال مالك؟, عايزاني اجي ليه؟, بتلوي دراعي وانتي عارفة ان مش في ايدي اعمل حاجة ليه؟. منى: انا مش بلوي دراعك, انا عايزاك تثبتلي بجد انك عايزني وبتحبني, مش كلام وخلاص, بس انت الي مش عايز تشوف غير موضوع وائل قدام عنيك, لدرجة انك مبقتش شايف حاجة تانية. احمد: منا مش عارف ايه المطلوب مني انا دلوقتي قبل الامتحانات بيومين؟؟؟,ها؟؟, اجيب ابويا ونتقدم ولا اعمل ايه انا؟. منى: لأ,........تعالي كلم مؤمن. احمد: اكلمه اقوله ايه؟. منى: معرفش , قوله بحبها, عايز اخطبها, أي حاجة, شوف انت هتقوله ايه. احمد: يعني انتي شايفة انه مينفعش اكلم ابويا دلوقتي, ممكن اني اكلم اخوكي , هقوله ايه؟, هوعده بحاجة لسه في علم الغيب, الله اعلم انا هحققها ولا لأ. منى: قصدك ايه؟, هو ايه الي مش هتقدر هتوعده بيه؟. احمد: انتي شايفة اني دلوقتي اقدر ادي لاخوكي معاد اجي اتقدم فيه؟, او اقدر اقوله انا واحد امكانياتي زيرو دلوقتي لغاية ما انجح , وبحب اختك, ياريت توافق اني امشي معاها شوية ,لغاية ما اتخرج وبعدين اخطبها, دانا لو واحد جه يقولي على رشا كدة, اقلع الجزمة واضربه بيها. منى:......يعني ايه؟, يعني انت مش عايز حتى دي تعملها؟, مش عايز تكلم مؤمن؟. احمد: انتي يا بنتي بتفهمي علي مزاجك؟, انا قاعد كل دا بفهمك ومش عايزة تقتنعي, انا مبقلكيش حاجة يا مني , بقلك اصبري عليا شوية. منى: وانا مبقتش قادرة اصبر يا احمد, وخلاص يا احمد, انا بحبك وكل حاجة بس معادش ينفع اكمل معاك, وانا قاعدة في بيتنا , لما تعوز حاجة يا ابن الحلال عندك بابا تتكلم معاه. احمد: يعني هو التفاهم معاكي بقي كده خلاص؟. م*انت شكلك مبتحبنيش يا احمد منى: دا الي عندي. احمد: ماشي يا مني, انا هحترم رغبتك, اذا كان دا فعلا الي انتي عايزاه, بس لو عرفت,او شميت حتى ان فيه حاجة بينك وبين وائل او أي حد, لكون قالب الدنيا, وانتي عارفاني, بس انا مش هضغط عليكي دلوقتي , واقلك نكمل مع بعض, انا هعملك الي انتي عايزاه, عايزة نبعد عن بعض معنديش أي مشاكل,عايزة تستني لغاية ماكلم اخوكي, الي انتي عايزاه, بس ابقي افتكري كويس ان انتي الي اخترتي. منى: يعني ايه؟. احمد: يعني مترجعيش تقولي احمد مكانش عايز يتقدم, انا قلتلك ظروفي ,وانتي الي مش عايزة تستحمليني كام شهر اخلص فيهم كلية. منى:انا؟؟. احمد: مني, انا تعبت من الكلام معاكي, انا بحاول ارضيكي كتير وانتي مبترضيش, ودلوقتي جاية تقوليلي نبعد عن بعض وعندك بابا تكلمه, وانا يا ستي راجل مش عيل, ولما اقدر اكلم ابوكي, ساعتها بس, هرفع عيني في وشك واقلك انا جاي بيتكو, قبل كده, ابقي قولي عليا مش راجل. منى:........ احمد: واضح ان معندكيش كلام تقوليه, ولا انا , مع السلامة يامني. م*احمد...... منى:....... احمد:سلام. واغلق الخط. ******************** م*كده يا احمد, مطلعتش بتحبني كدة ومين كان قال انه بيحبك من الاول, ماقلنا احمد دا فاشل وسقيط ومش بتاع جد بس انا مكنتش متوقعة خالص انه ميرضاش , انا كنت عايزاه يوافق, يوافق بس وانا اصلا مكنتش هقول لمؤمن حاجة بس هو موافقش , يبقي خلاص , هو الي اختار مش انتي زي ماقال,انتي كنتي فاكرة انه لو خلص كلية هييجي ولا تشوفي وشه يعني ممكن ميكونش ناوي يخطبني اصلا هو عمره قالك حاجة من نفسه, دا هو يادوب, بيطلع منه الكلام بالعافية انا مش عارفة اعمل ايه دلوقتي هو مش سايبك انتي الي تقرري ,عايزك ترجعي زي كل مرة تتحايلي عليه, بس دا بعينه, انتي تخليكي على موقفك كده, اوعي تتراجعي ابدا بس كده احنا سايبين بعض بجد احسن ,شوفيلك حاجة مفيدة تتشغلي بيها بدل احمد دا حاجة زي ايه؟ او حد مفيد حد؟؟؟؟؟,حد مين؟ شوفي انتي بقي....... أ*ياه يامني, جه اليوم الي تتلكيكيلي فيه, وانتي عارفة اني بحبك ماهي مطمنة ان الحمار الي بيحبها ميقدرش يسيبها بس انا فعلا مش قادر اسيبها ماهو دا الي نشفها عليك, ومكنها منك, انك بقيت مدلوق عليها كده, شفت , ياما قلتلك, اتقل, البنات دي مبتجيش غير بالعين الحمرا بس انا كنت بتعامل معاها على طبيعتي, لا عايز منها حاجة, ولا عايز اسبتها ماهي شكلها حبت احمد الي كان بيسبتها, بس احمد الي بيحبها, معجبهاش, طلع كخة قصدك ايه؟ قصدي انك عملت كل حاجة ممكن تتعمل, معادش فيه فعلا غير انك تسيبها زي ماقلتلها بس انا كده بسيبها لوائل ساعة ما تتأكد ان فيه حاجة بينهم, ابقي اتصرف, لكن قبل كدة, منى دي تتعامل زيها زي أي بنت معاك في الكلية,لأ واوحش كمان, متعاملهاش خالص, تقاطعها منا مش عايز اكلمها اصلا حلو كدة, انت خليك زي مانت, وظبط نفسك وسيبك من منى خنقة دي على قول رشا بس لو جاتلي هي لو جت يبقي كويس, لكن لو مجتش تبقي هي الي خسرانة,ولا ايه يا ايمو؟ صح, انت عندك حق, تبقي انتي الي خسرانة يا مني | |
| | | saso صديق ذهبى
عدد الرسائل : 1474 العمل/الترفيه : طالبه العمر : 36 المزاج : تماموووز والحمدلله الهوايات : الجنسيه : السٌّمعَة : 2 الأوسمه : تاريخ التسجيل : 04/09/2008
| موضوع: رد: اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا الأحد أغسطس 09, 2009 10:10 am | |
| (الحلقه الرابعه والستون)
سارة: ايه يا مني انتي معيطة ولا ايه؟. منى: يعني, شوية. ميرنا: ليه كده؟,ايه الي حصل؟. منى: اصل انا واحمد سبنا يعض امبارح. سارة: يييييييه, موال كل مرة الخايب ده. منى: لأ يا سارة المرة دي مش موال , المرة دي بجد. ميرنا: استني استني, انتي قولتيله ييجي يكلم مؤمن. منى: اه. سارة: شفتي, انا كنت عارفة انه مش هيرضي, هو باين اصلا نيته من الاول. منى: لا يا سارة متقوليش عليه كده, هو قالي استني لما انجح, بس انا الي مرضتش , قلتله انا مش هستني , وعندك بابا لما تعوزني يابن الحلال ابقي تعالي البيت. ميرنا: هو دا عين العقل. سارة: طيب ومالك محموقاله اوي؟,هو مش بان على حقيقته خلاص؟. منى: بس هو عنده حق, هييجي ازاي من غير ما يتخرج, كان بابا رماني انا وهو برة. سارة: ماهو النهاردة بيقلك استني اما اتخرج, وبعدها استني اما اشتغل, وبعدها استني اما اسافر برة, هو مش ناوي يسافر برضه؟, وبعدها كل سنة وانتي طيبة. منى: سارة, انا مش ناقصاكي, انا مش عملت الي يريحك خلاص, ارحميني بقي الله يخليكي. ميرنا: ماتضايقيش نفسك يا مون مون,انتي عملتي الصح. منى: ربنا يقويني بقي. ثم تنهدت وقالت. منى: هو قالي خلاص نسيب بعض ,ووقت ما ابقي قادر اني اخطبك هاجي اقلك انا جاي البيت ,قبل كدة مش هرفع عيني في عينك. سارة: هو لو زي ما بتقولي يا مني ,ناوي بس مستني اما يخلص,يبقي تستني وادي الايام ما بينا, ومسيره يتخرج, وانا اتمنالك كل خير طبعا, وياريت يوفي بوعده, طب دي اول مرة استرجله فيها, يعني اول مرة يقول كلام احس انه بيحترمك فيه. ميرنا: وانتي لسه مفكرتيش تقولي لمؤمن؟. منى: اقول لمؤمن مين بقي, ما خلاص, اجي بعد ماكل واحد راح لحاله اجيب لنفسي مصيبة. سارة: انا بقول تقوليله برضه احتياطي. منى: احتياطي مين يابنتي , انتي متعرفيش مؤمن, دا لو كان احمد مجنون شوية, فمؤمن في الحاجات دي مستشفي مجانين. ميرنا: بس انا شايفة انك تقدري تصارحيه دلوقتي بقلب جامد, بعد ما سبتو بعض, على اساس ان انتو اتفقتو لما يخلص يبقي ييجي. منى: انا مينفعش اجيب لمؤمن سيرة احمد خلاص. سارة: ياريتنا جبنا سيرة مليون جنية. التفتت مني في ذعر. منى: مؤمن؟!!!. سارة: مؤمن مين يا حجة, ايه الي هيجيبه هنا؟, احمد طبعا. منى: احمد!!. نظر الجميع صوب احمد الذي سار مطاطيء الرأس صوب الكافيتيريا, واشتري كوبا من الشاي وانصرف, فاستوقفته نورا, وتبادلا الحديث, فقالت منى. منى: يلا يا بنات من هنا, انا مش عايزة اشوفه. وانصرفتا ورائها محاولتان اللحاق بخطواتها الشبه راكضة. م*اول مرة قلبي يوجعني عليك يا احمد وانت بعيد عني, شكلك متغير, كل دا علشاني, انا زعلانة اوي اني سبتك, بس معادش ينفع الكلام خلاص, معقولة كدة مش هنتكلم تاني؟. ******************* رشا: ايه يا بنتي؟, مالك ؟. نورا: ماله اخوكي ؟, الصبح شفته عند الكافيتيريا جيت اتكلم معاه, كان دمه تقيل اوي, كنت حاسة انه هيشتمني ويمشي,ماله كده؟. رشا:ااااه, فكرتيني صحيح, والله لو عرفتي دا الخبر يفرحك,اصل امبارح دخلت عليه,كان بيخانق دبان وشه, وقاعد يزعق في البيت علي أي حاجة, وكل حاجة, فهمت م الاخر كده, انه يا متخانق مع مني يا سابو بعض , حاجة كدة يعني. نورا: والله العظيم؟؟, طب دا خبر يجنن. رشا: ايوة يا عم , جيت اظبطك, لقيت الجو متظبط لوحده. نورا: دا خبر تستاهلي عليه بوسة. رشا: بس المهم تصبري شوية, عشان هو هيبقي مزاجه في جزمته اليومين دول, انا مشفتوش كدة من ايام صافي. نورا: اه , دا كان رخم اوي ايامها, فاكرة؟. رشا: الخوف بس يفضالي , ويقعد يشتغلني في الرايحة والجاية. نورا:لأ , مانتي تظبطيني معاه اوام, يقوم ينسي مني بقي. رشا: ماشي, بس ابقي افتكريها. نورا: يا سلام يا ست رشا مانا ياما ظبطتك,الا صحيح ماقلتليش ,اخبار سامح بتاع سياحة ايه؟. رشا: اسكتي يا ستي متجيبليش سيرته, مش طلع قريب كريم. نورا: لأ , بتهذري. رشا: اه والله, كان بيكلمني في مرة وكان في فرح واحد صاحبه, وبيقولي انا اتعرفت النهاردة على اخوكي, قلتله وعرفت منين انه اخويا؟, قالي هو مش ايمو الي في رابعة تجارة؟, اصله طلع انتيم كريم ابن عم جوز اختي, كنت هقفل السكة في وشه. نورا: انا مش عارفة ايه موضوع كريم الي مش عايز يخلص دا, الواد دا كان غلطة حياتك. رشا: وانا كنت هعرف منين انه هيلزق اللزقة السودة دي, انا قلت لما اطنشه هينفض لنفسه ويخلصني بقي. نورا: بس دا خطر يارشا. رشا: يا بنتي عمره ما هيورط نفسه مع اخويا, دا بيحبه موت ومش هيخسره عشاني يعني. نورا: طيب يا ستي , ربنا يستر. ******************* سار احمد في الكلية هائما على وجهه, يبحث عن مني بعينيه, لم يلمحها اليوم , وكلما طال عدم رؤيته لها, طال توتره بدلا من ارتياحه, انه يشعر بالفراغ الذي تركته منى في حياته, وان لم يبدأ الا منذ مساء الامس, الا انه شعر ان القرار هذه المرة حقيقي, انهما لم يتركا الامور معلقة ككل مرة, ولكنهما حسما الامر, قال هو اخر ما عنده, واختارت هي ما تريد, وحاول عبثا الامتناع عن التفكير في موضوع وائل, الذي يؤلمه, ويقض مخدعه, وما آلمه اكثر حقيقة انه يحب منى, وربما اكثر مما يحب صافي. أ*ايه يا ايمو, مادتش البنت وش ليه؟ انا مش ناقص نورا ع الصبح ومش ناقصها ليه ان شاء الله؟, مبسوط اوي انت كدة وانت ماشي مدلدل راسك زي الي ميتلك ميت انا مش طايق هدومي اصلا كل دا عشان مني؟, طيب ايه رأيك بقي ان هي مش هاممها دلوقتي حاجة, وتلاقيها قاعدة مع اصحابها تهذر وتضحك لأ هي اكيد زعلانة زيي , واكتر مني كمان ياراجل انت بس الي عامل عزا, مني تلاقيها نسيتك اصلا بص بقي انا مش ناقصك انت كمان ,سيبني في حالي عشان انا تعبان ماشي خلاص, انت هتطلع قرفك عليا, انت حر ,خليك مضايق نفسك ****************** شعرت مني بثقل يجثم على قلبها وهي عائدة لمنزلها, لم تكن تتخيل ان تشعر بهذا الالم حين تري احمد, ولم تكن ترجو ان يحدث لها هذا ,وكم تمنت ان يعود احمد ليتصل بها ,ويعتذر عما بدر منه من إعراض, وان يبدي رغبته في التحدث مع مؤمن, وتعود المياة لمجاريها, ولكن ليس كل ما يتمناه المرء يدركه, فها هو النهار كله مر بدون ان يتصل احمد , او يحدث أي شيء جديد حتى. دخلت منى البيت . الام: احطلك الاكل يا حبيبتي. منى: لأ يا ماما , انامش قادرة آكل والله. الام: اكلتي في الكلية؟. منى: يعني شوية. الام: طيب مؤمن كان عايزك , قالي لما تيجي اقولك تروحيله اوضته. منى: حاضر. ودخلت حجرتها بدلت ملابسها وغسلت وجهها تخفي اثار الضيق, حتى لا يشك مؤمن في شيء, ثم توجهت لحجرته, طرقت الباب, ودخلت بعد ان اذن لها, لتجده جالسا علي مكتبه ممسكا بشيء في يده يشبه الورقة, وضعها من يده حين رآها داخلة. مؤمن: تعالي يا مني, كنت عايزك في موضوع, اتغديتي؟. اوملات برأسها نفيا. منى: لأ مش جعانة. مؤمن: طيب اقعدي. جلست في توتر, انه يبدو على غير العادة, وكأن شيئا وراء كلماته, نظرت اليه في تساؤل, فقال لها مباشرة. مؤمن: مين يا مني احمد؟. اتسعت عينا مني بشدة عن آخرهما , وجف الدم من عروقها تماما, وعجزت كلية عن الرد. قال مؤمن ,وقد بدا محاولا السيطرة على نبرة صوته هادئة قدر الامكان. مؤمن: مين يا مني احمد, مبتجاوبيش ليه؟؟. بح صوت منى وهي تحاول جاهدة اخراجه من فمها. منى: آآ...أحمد...أحمد...مين؟. بدا على وجة مؤمن بعض من الغضب الذي يعتمل في صدره. مؤمن: احمد, احمد الي باعتلك الكارت دا, الي لقيته في اوضتك يا هانم. ورفع الورقة التي كانت في يده , وتعرفت عليها مني على الفور, انه الكارت الذي كان مصاحبا لهدية عيد الحب, الذي كان مكتوبا فيه. [size=29]"كل فالانتين واحنا مع بعض, يا احلي موني في الدنيا, هفضل احبك طول عمري.....احمد" [/size] | |
| | | saso صديق ذهبى
عدد الرسائل : 1474 العمل/الترفيه : طالبه العمر : 36 المزاج : تماموووز والحمدلله الهوايات : الجنسيه : السٌّمعَة : 2 الأوسمه : تاريخ التسجيل : 04/09/2008
| موضوع: رد: اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا الأحد أغسطس 09, 2009 10:11 am | |
| ملحوظه في جزء في الحلقه اللي فاتت مكتوب بالاسود معليش انا اسفه مخدتش بالي ومش عارفه اغيره | |
| | | saso صديق ذهبى
عدد الرسائل : 1474 العمل/الترفيه : طالبه العمر : 36 المزاج : تماموووز والحمدلله الهوايات : الجنسيه : السٌّمعَة : 2 الأوسمه : تاريخ التسجيل : 04/09/2008
| موضوع: رد: اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا الأحد أغسطس 09, 2009 10:15 am | |
| (الحلقه الخامسه والستون)
قالت منى وقد شعرت باطرافها تثلج ,وصوتها يختفي, وعقلها متوقف. منى: ......مؤمن...مؤمن..انت مش فاهم حاجة. قال مؤمن بغضب مكظوم. مؤمن: منا مستنيكي تفهميني, امال انا ندهتلك ليه؟, مش عشان تفهميني يا ست منى. شعرت مني باطرافها ترتخي , ودموعها تنزلق عن وجنتيها وهي لا تدري بم تجيب, وماذا ستقول. مؤمن: بقلك ايه, متعيطيليش, اتكلمي كده, وبالراحة, احكيلي واحدة واحدة, واسكتي متعيطيش, بدل ما اقوم اسكتك, ....اخلصي يا مني , اتكلمي, عشان انا ماسك نفسي عليكي بالعافية,...احمد مين يا منى انطقي. منى: مفيش حاجة , انت مش....معادش حاجة والله العظيم ,كل حاجة خلصت خلاص. مؤمن: انتي بقي بتحكيلي من ورا, انا كلامي واضح يا مني, مين احمد دا وتعرفيه من امتي, واتكلمي عدل بدل ما صوتي يعلا في البيت, ويعرفو الموضوع, انا هسكت اهه, اتفضلي احكي. منى: احمد دا واحد معايا في الكلية. لم يرد انما نظر اليها نظرة تقول"مانا كنت عارف ان دا هيحصل". مؤمن:.......... منى: في سنة رابعة. مؤمن: مممم, الفلانتاين قدامه شهر, افهم من كده ان الكلام دا من سنة, يعني انتي تعرفيه من قبلها, لان طبعا مش هيكتب الكلام دا لواحدة متعرفوش. لم تستطع مني الا ان تبكي. مؤمن: بطلي عياط بدل ما امد ايدي عليكي, تعرفيه من امتي يا مني هانم؟. منى: من سنة. مؤمن: كملي, متتخرسيش. منى: كان...هو الي جايبلي الدرس, قصدي الي حاجزلي في درس القانون. مؤمن: جميل,..جميل جدا. منى: والله يا مؤمن ماعاد فيه حاجة. قال وقد علا صوته. مؤمن: بصي يامني , فيه ولا مافيش, هتحكيلي كل حاجة بالتفصيل, ودلوقتي مش بعدين, لحسن قسما عظما, اكون قايم ضاربك, وقايل لبابا وتحكيله هو,لان انا مش طرطور في البيت لما اختي تبقي ماشية مع ولد سنة كاملة وانا معرفش, يبقي انا من حقي اقتلك دلوقتي, فانطقي ومتشلنيش ,عشان انا عفاريت الدنيا بتننط قدامي. اشتد بكاء مني, انها تعرف مؤمن جيدا, ولكن لم يسبق لها ان رأته على هذه الحالة من الغضب. منى: هو واحد بيحبني وانا كنت فاكرة اني بحبه, بس خلاص اقسم بالله خلاص, قلتله لما تعوزني تعالي بيتنا اتكلم, ومفيش اكتر من كده. مؤمن: ياسلام, وهدية الفلانتاين دي ايه؟, هدية تذكارية؟. منى: لا والله, دي جابهالي ومخلتوش يجيبلي حاجة تانية , مؤمن انت مش فاهم. مؤمن: متقليليش مش فاهم دي تاني, عشان انا الي فاهمه, ان محدش بيجيب هدايا لحد كدة من الباب للطاق, افهم بقي كنتو بتتقابلو فين. منى: مكناش بنتقابل يا مؤمن , انا معملش كده, انت عارفني. هتف بغضب. مؤمن: هو انا بقيت عارفك؟. منى: انا كنت بشوفه في الكلية. مؤمن: مممم, يعني مشفتيهوش برة ولا مرة؟, مخرجتيش معاه ولا مرة؟. قفز في عقل منى اليوم الذي خرجت مع احمد فيه , وشعرت بالذعر. منى: لأ, ولا مرة. مؤمن: وبعدين, كنتو بتتكلمو في التليفون طبعا. نظرت اليه في حذر , ثم قالت. منى: ايوة. مؤمن: وانا طبعا قرطاس, كنتي كاتباه ايه ع الموبايل يا هانم؟. منى: .....ايمو. مؤمن: مش كنتي قلتيلي دي واحدة اسمها ايمان؟. منى: ايوة. وانزلت عينيها في خزي, ولم تتوقف عن الانتحاب, وهي تشعر بان روحها ستخرج من جسدها, لم يكن مخططا لهذا ابدا, لم يكن مخططا له. مؤمن: وبعدين,احمد دا حد انا اعرفه؟, حد انا شفته؟. اتسعت عيناها وقد تذكرت ان مؤمن رأي احمد بالفعل,فزاد بكائها, وارتعشت,فقال. مؤمن: يبقي حد انا شفته. شعرت مني برأسها يدور وجسدها ينهار, ولم تشعر بعدها بشيء, اذ سقطت مغشيا عليها. ******************* أ*ودي بتتصل ليه بقي ان شاء الله؟ ممكن تكون رجعت لعقلها ,ارد ولا اعمل ايه؟ انا بقول لا ترد ولا تعبرها, انت تسيبها ترن لا ازاي, دانا ما صدقت تصالحني مرة من عمرها, دي عمرها ماعملتها. ماتردش واتقل مالكش دعوة انت وفتح الخط ,متصنعا البرود في صوته. احمد: ايوة يا مني. مؤمن:......انا مش مني, انا مؤمن اخوها. ******************* جلس احمد منتظرا وصول مؤمن في قلق,كان يشعر بالتوتر الشديد,وهو لا يعلم شيئا, كيف علم بامرهما؟, وما الذي حدث؟, واين مني؟, ومالذي فعله بها؟, وتري ما الذي اخبرته به؟,ام هي لا تدري اصلا بعلم اخيها, ملايين الاسئلة دارت برأسه اثناء انتظاره مؤمن, بعدما كلمه وطلب منه رؤيته, كان بإمكانه التملص منه وعدم الذهاب ولكنه شعر بواجبه نحو مني يحتم عليه الذهاب. أ*يابني دي حدوتة هي عاملاها, دي راحت قالت لاخوها مخصوص, عشان يقابلك, وتعمل الي في دماغها برضة, وتبقي اتورطت يا معلم لا, منى عمرها ما هتودي نفسها في داهية بالشكل دا انت طيب اوي, دي البت دي هي الي داهية, وانت طلعت بلاص لا والله دانا خايف عليها اوي, ياتري عمل فيها ايه؟,دي كانت بتقولي انه شديد اوي اديك هتشوف, هييجي يدبسك في جوازة دلوقتي ويقولك صلح غلطتك وحياة ابوك مش وقت تريأة, هو دا الي جاي؟, والله مانا فاكر شكله هو باين طيب اسكت بقي الله يكون في عونك يا عريس انا مش قلت اخرس جلس مؤمن امام احمد بعد ان سلم عليه باقتضاب, ونظر اليه قليلا, لقد تعرف عليه, وتذكر اين رآه من قبل , لم يستطع الكلام لبرهة بعد هذا الاكتشاف,الي ان استجمع نفسه وقال. مؤمن: انا مش عارف ابدأ منين بجد, بس انا كان لازم اشوفك واتكلم معاك, احنا طبعا اتقابلنا قبل كدة. اومأ احمد برأسه في صمت, فاردف مؤمن. مؤمن: افهم من كدة طبعا انك مش قريب ميرنا. اومأ احمد برأسه للمرة الثانية. مؤمن: هووووف....ماعلينا, انا طبعا مش جاي اتخانق معاك ولا اعمل مشاكل, انا دلوقتي عايز افهم, انتو كان بينكو ايه؟, ووصلت العلاقة لغاية فين؟, وكنتو ناويين تعملو ايه؟. أ*كنا ناويين نعمل فرح هههههه انت مبتتخرسش ليه؟ تنحنح احمد قبل ان يجيب في صوت خفيض. احمد: والله يا مؤمن اختك بنت محترمة جدا, وعمر ما حصل بينا حاجة, وانا فعلا بحبها, وهي قالتلي تعالي كلم مؤمن, والله العظيم قالتلي كدا, قلتلها لما يكون في ايدي اتقدم , قالتلي خلاص يبقي احنا مالناش علاقة ببعض لغاية ما تقدر تتقدم, والله العظيم دا حصل,هي ماكانتش مستعدة اننا نفضل في الضلمة, والله العظيم مني بنت كويسة جدا. أ*ما تقول فيها شعر احسن, انت هتمثل اسكت انت خلي اليوم دا يعدي , يارب ما يكون ضربها مؤمن: طيب , انا عرفت انكو بقالكو تقريبا سنة عارفين بعض, انت في سنة كام , معلش , بس شكلك اكبر من واحد في رابعة كلية. أ*أأأأأه احمد: بصراحة هو انا عدت سنتين تلاتة كدة. رفع مؤمن حاجبيه في دهشة منزعجة. مؤمن: اه, يعني انت كده بتاع 24,23 سنة , يعني قدي يعني, وكل دا في الكلية. احمد: اه. أ*ايوة في الكلية, نعم؟؟, فيه حاجة؟؟؟ مؤمن: وبتشتغل وانت بتدرس ولا مستني لما تتخرج؟. أ*وبعدين في الاحراج دا احمد: لأ ان شاء الله لما اتخرج. مؤمن: والله انا ما عارف اقلك ايه, غير انك فعلا قدامك كتير, وانا عن نفسي مش مستعد ان اختي ترتبط بواحد ,سوري في الكلمة ,فاشل, يعني انت لو مكنتش خايف علي مستقبلك, انا هآمنك على اختي ازاي, عموما, انت لو بتحبها بجد, وتقدر تثبت دا , اتمني اشوفك في بيتنا قريب, لكن قبل كدة, لا احب اسمع عنك, ولا اشوفك قريب من اختي تاني, وياريت تنساها ,لان هي متربية, ولو كان الي حصل دا غلطة ,فانا هعرف ازاي اربيها من جديد, وياريت يا احمد تنجح لنفسك مش عشان حد, عشان تكون انسان قد المسئولية. نظر اليه احمد في غيظ مما قال,فبادره مؤمن قبل ان يذهب. مؤمن: وياريت متحاولش تتصل بيها, لان النمرة دي خلاص انا هرميها, وفي الكلية لو شفتها ماشية من ناحية , امشي من ناحية تانية, دا لو بتحبها بجد, لان انا طبعا مقدرش اعملك انت حاجة, لكن انا ممكن اخلي حياتها هي جحيم. وانصرف,في غضب, وامتنع احمد عن الرد عليه في صعوبة. أ*انت سكت للواد ابن ....... دا ليه؟, مكنتش عارف ترد؟ هو فعلا زي مانت قلت, بس مكانش ينفع ارد عليه, هيأذي مني طب ما يأذيها, وانت مالك, انتو مش سبتو بعض حرام عليك والله انا لو مكانك كنت قلتله اختك ماشية مع الواد وائل عبد الكريم , واديله نمرته كمان,بدل مانت سايب عيل سيس قدك ,شايف نفسه, يكلمك بالطريقة دي وانت ساكتله ياراجل انت شر, وبعدين مني مش ماشية مع حد, انا قلقان عليها اوي هيكون عملها ايه يعني؟ معرفش الواد دا شكله ضربها, انا كنت ماسك نفسي عليه بالعافية, عايز اسأله عملت في اختك ايه هتعمل ايه دلوقتي؟؟ مش عارف؟, تفتكر اكلم مين دلوقتي يعرفلي اخبارها؟ ميرنا مش معايا نمرتها الجديدة طيب سارة, هي اكيد كلمت سارة بس انا مش معايا نمرتها دي كمان , اعمل ايه دلوقتي؟ اصبر هي مش عندها امتحان بعد بكرة, نبقي نشوف حكايتها ايه | |
| | | saso صديق ذهبى
عدد الرسائل : 1474 العمل/الترفيه : طالبه العمر : 36 المزاج : تماموووز والحمدلله الهوايات : الجنسيه : السٌّمعَة : 2 الأوسمه : تاريخ التسجيل : 04/09/2008
| موضوع: رد: اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا الأحد أغسطس 09, 2009 10:16 am | |
| (الحلقه السادسه والستون) فاقت مني شيئا فشيئا, وهي تشعر بألم في رأسها , وجدت والدتها, ومعتز, ودكتورة هدي جارتها منكبين عليها, عاكفين على افاقتها, وادركت انها في غرفتها على سريرها,تأوهت ,فابتسمت الام في راحة. الام: الحمد لله , ايه يا مني يا حبيبتي ,حاسة بإيه؟. منى: الحمد لله. واعتدلت وهي تبحث بعينيها عن مؤمن. منى: ...أمال..أمال مؤمن فين؟. قال معتز بهدوء وهو يعقد ذراعيه, ويستند الي الحائط. معتز: بعد ما نده دكتورة هدي, نزل على طول. نظرت مني اليه في ريب, انه يعلم شيئا. منى: انا مين الي جابني هنا؟. الام: مؤمن شالك يا حبيبتي جابك هنا, قلتلك كلي, مسمعتيش كلامي. هدي: دا من الارهاق , وقلة الاكل, وطبعا القلق, بس انا اول مرة اشوف حد في تجارة بيقلق كده, دايما حالات التعب دي بتبقي في الكليات العلمية ,والي محتاجة مذاكرة كتير وتعب. معتز: مانا زي الفل اهه, بتعدي الامتحانات ولا عمري حصلي حاجة. للمرة الثانية شعرت مني بكلامه يقلقها. هدي: ماهما البنات الي دايما بينهارو, ولا انت زي البنات يا دكتور معتز؟. الام: انت واقف ليه اصلا؟,بطل لماضة واخرج , سيب اختك تستريح. معتز: بس انا عايز اتكلم معاها. الام: طيب بس ماتقرفهاش,هي تعبانة. وخرجت الام والدكتورة بينما نظرت مني الي معتز في قلق,الذي دار وجلس بجانبها على السرير. معتز: عملتي ايه يا مني؟, عملتي ايه خلا مؤمن ما يستناش يشوف انتي فقتي ولا لأ ,وانتي عارفة انه روحه فيكي, ونزل يجري. منى: عملت ايه في ايه؟. معتز: هو مؤمن عرف؟. منى: عرف ايه؟, انت بتتكلم عن ايه؟. قال لها بحزم غاضب بعض الشيء. معتز: بس وطي صوتك لحسن ماما تسمع , ولا انتي مقدرتيش على مؤمن بتتشطري عليا انا؟, من امتي بيغمي عليكي من الامتحانات يا مني؟, دانتي معملتيهاش في الثانوية العامة. منى: قصدك ايه؟. نظر اليها معاتبا ثم قال. معتز: انا مش قلتلك , انا مش قلتلك تعالي احكيلي أي حاجة, انا موجود, ماجتيش ليه؟, استنيني ليه لما مؤمن عرف؟, كنتي خايفة مني؟. نظرت مني للارض واغرورقت عيناها بالدموع. منى: معادش حاجة, والله ما عاد فيه حاجة, كل حاجة خلصت خلاص. صمت معتز قليلا ثم قال. معتز: هو؟؟؟, الولد الي كان في خطوبة شيرين؟. اومأت برأسها ايجابا وهي تبكي. معتز: ومقلتليش ليه؟. منى: مكانش ينفع, انت مش هتفهم. معتز: امال انتي الي هتفهمي؟ , يا مني مهما كان مخين احسن من مخ واحد, انا كنت هفكر معاكي, وعلى الاقل كنت هدافع عنك لو كان مؤمن قالك حاجة, لكن دلوقتي انتي لوحدك خالص مع مؤمن, والله اعلم هيعمل ايه بقي, وايه الي نزله جري كده. قالت بفزع وكأنها تذكرت. منى: موبايلي فين؟. وبحثا عنه في كل مكان. معتز: استني ارنلك عليه,.......جرس وبعدين نامبر بيزي. واغلق الخط, فرن التليفون. معتز: ايه دا ؟,دا مؤمن, ايوة يا مؤمن.....منى؟؟, اهي...,مؤمن عايزك. ارتجفت مني وهي تلتقط التليفون من معتز. منى: ...االو!!! مؤمن: ايوة يا مني, انا مقلتش لحد حاجة, متفضحيش انتي نفسك, موبايلك معايا, مالكيش دعوة بيه بقي, والنمرة دي انا هنسفها انتي فاهمة, ومتحاوليش تتصلي بحد, انتي فاهماني طبعا, واحمد دا حسك عينك تكلميه ولا بس تبصيله سمعاني؟؟؟؟, ولما ارجعلك نبقي نتكلم. مني: انت....انت عملت ايه؟. مؤمن: مالكيش دعوة. واغلق الخط. ******************** سمعت مني صوت الباب الخارجي للمنزل يغلق ,فأدركت ان مؤمن عاد, تري ماذا فعل؟. دخل حجرته مباشرة ولم يدخل حجرتها, فشعرت بالقلق, وترددت قليلا قبل ان تطرق باب حجرته. منى: ........ مؤمن: هتفضلي واقفة كدة كتير , يا تدخلي يا تخرجي. دخلت في بطء, وهي تحاول التفكير في كلام تقوله. منى: مؤمن, انت عملت ايه؟. مؤمن: مش لازم تعرفي. منى: ...كلمت....احمد. مؤمن: انتي بقي من هنا ورايح, لو بصيتي لاحمد دا بصة, بصة واحدة, لاكون مقعدك في البيت هنا خالص, وفي الامتحانات انا هاجي معاكي,هوديكي , رجلي على رجلك رايح جاي, يا انا يا بابا , المهم راجل يبقي معاكي,مادام مبتحترميش نفسك وانتي لوحدك, ودرس القانون الي كان بيجيلك عنده, كويس اننا هنخلص منه خلاص, واما تخلصي امتحانات مفيش خروج الا مع حد من البيت انتي فاهمة, اصحابك البنات يجولك هما هنا, انتي فاهماني ولا لأ؟. بكت منى. منى: ليه كدة؟,انت مش مصدق ليه ان معادش فيه حاجة؟. مؤمن: انتي مترديش عليا خالص, والي اقلك عليه تنفذيه, ومتقفليش على نفسك اوضتك دي الا باليل, ولو شميت خبر كده انك معاكي موبايل تاني او خط تاني هكون جايب اجلك, انتي فاهمة. منى: انت شايف اني ممكن اعمل حاجة زي كده؟. مؤمن: انا مبقتش عارف انتي ممكن تعملي ايه, ولا بتعملي ايه اصلا, انا مني اختى الي كنت واثق فيها دي خلاص ماتت, ومعرفش بقي ممكن ترجع ولا لأ, ومتعيطيليش انا مابخدش بالكلام دا عشان الي بقوله هيتنفذ كلمة كلمة ,ماشي ياست هانم!!. المها حديث مؤمن معها بهذه الطريقة, فبعد ان كانت تشعر بالالم لتركها احمد, صارت لاتستطيع السيطرة على الخبطات التي تتعرض لها, فها هي تفقد صداقة اخيها المحبب لها, وتشجيع الاخر, وتفقد حتى القدرة على التركيز استعدادا للمذاكرة. مؤمن: ودلوقتي اخرجي من هنا, ومش عايز اتكلم معاكي في حاجة عن الموضوع دا تاني . امتثلت مني وهي تشعر بخيبة امل, ورغبة في البكاء, ولكنها لملمت شتات نفسها حتى لا تسألها امها,او تسأل مؤمن عن السبب. ******************** نزلت منى من سيارة اخيها امام بوابة الكلية ,قبل موعد الامتحان بقليل, لتستقبلها سارة. قالت منى وهي تجذبها لتدخلا من البوابة, وقبل ان تتفوه سارة بشيء, قالت منى. منى: متسأليش. سارة: مسألش ازاي؟, ايه الي جابه؟ هو مش عنده شغل؟. منى: ماهو هيبقي كل يوم من دا. سارة: مش تفهميني بس ايه الي حصل؟. منى: ميرنا, ميرنا فين؟. ميرنا: متلفيش حوالين نفسك ,انا اهه, وشايفاكي من وانتي بتجري من عربية اخوكي زي الهبلة, ايه الي حصل؟. منى: انا مش عايزة اتكلم في الموضوع بجد يا جماعة قبل الامتحان ,عشان ما اعيطش, بعده هحكيلكو, بس مش عايزاكو تسيبوني النهاردة خالص, ولو شفتو احمد خدوني واجرو, ماشي. سارة: ايه الي حصل؟, مش تفهمينا طيب. منى: يوووووووووه, مؤمن عرف موضوع احمد, خلاص استريحتو. ميرنا:............................................ ... سارة: ياخبر اسود. منى: يلا بقي, بعد الامتحان نتكلم. وجذبت ميرنا وانطلقتا شبة راكضتين للجنة الامتحان. ************************ سار احمد يتأمل الجامعة الشبة فارغة , لقد كتب بالكاد صفحة في ورقة الاجابة, تاركا باقي الاسئلة دون جواب, منتظرا رؤية منى, لم ينم الليلة السابقة بسبب قلقه الشديد عليها, ولم يستذكر بالطبع, والاكثر من هذا انه لم يستطع حتى الغش, كان كل همه ان يخرج من اللجنة لينتظر مني امام لجنتها, ولم يصدق نفسه حين رآها ,جالسة منزوية بالقرب من لجنتها, تبدو شاردة تماما, توجة صوبها ملهوفا. احمد: منى. التفتت منى في فزع تنظر لاحمد, وقامت من جلستها في سرعة. منى: احمد, عايز ايه ؟, امشي لو سمحت. احمد: فيه ايه يا مني؟, مالك؟, انا كنت قلقان عليكي اوي, مؤمن عملك حاجة؟. منى: امشي يا احمد عشان خاطري, انا مينفعش اتكلم معاك خالص. قال احمد في توتر غاضب. احمد: جري ايه يا مني؟, مالك مرعوبة كده ليه؟, اخوكي مش هنا, يعني هو هيشوفك فين؟. منى: بص يا احمد , انا حالفة اني ما هتكلم معاك تاني, فلو سمحت ابعد عني انا مش ناقصة مشاكل. احمد: وانتي لو فاكرة اني هسيبك من غير ما اتكلم معاكي تبقي مجنونة, يا ستي ابقي صومي تلات تيام, بس هتتكلمي معايا يعني هتتكلمي معايا, يا بنتي انا كنت هتجن من كتر القلق, مؤمن جالي وكلمني. منى: يا خبر, قالك ايه؟, ايه الي حصل؟. احمد: تعالي بس نروح نقعد ونتكلم. نظرت اليه مني في تردد. منى: مابلاش يا احمد. احمد: بلاش القلق الي انتي فيه دا , ايه الي هيعرف مؤمن؟ , خليها يا ستي اخر مرة بعدها منتكلمش خالص. صمتت مني وهي تنظر اليه في خوف متردد. احمد: انتي ايه الي طلعك من الامتحان بدري كده؟. منى: ما كتبتش حاجة يا احمد, انا ماذاكرتش امبارح, ولو كنت ذاكرت , مكنتش هعرف اكتب اصلا, وانت عملت ايه؟. احمد: ولا حاجة, سلمت الورقة وشها زي ضهرها ,ما صدقت نص الوقت عدي عشان اخرج. منى: يا خبر. احمد: تعالي بس نقعد نتكلم , احكيلي ايه الي حصل بالتفصيل. وذهبا ليجلسا في مكانهما القديم. | |
| | | saso صديق ذهبى
عدد الرسائل : 1474 العمل/الترفيه : طالبه العمر : 36 المزاج : تماموووز والحمدلله الهوايات : الجنسيه : السٌّمعَة : 2 الأوسمه : تاريخ التسجيل : 04/09/2008
| موضوع: رد: اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا الأحد أغسطس 09, 2009 10:22 am | |
| سارة: امال منى فين؟. ميرنا: معرفش هي مجاتلكيش؟. سارة: لا ,هي مخرجتش معاكي ولا ايه؟. ميرنا:لا ,دي خرجت بدري جدا ,شكلها مكتبتش حاجة. سارة: متعرفيش ايه حكاية اخوها الي عرف دي؟,ماقالتلكيش حاجة؟. ميرنا: لا ,مرضيتش تنطق. سارة: انا قلتلها مسير اخوكي يعرف. ميرنا: بس منى دي حظها وحش اوي , يعني مؤمن ميعرفش الا بعد ماتسيبه. سارة: ربنا بقي. ميرنا: دا موبايلك د؟ا ,ولا موبايلي انا الي بيرن؟. سارة: بيرن؟؟, شكله موبايلي باين. ميرنا: انا مش قلتلك ميت مرة, غيري النغمة الي شبه بتاعتي دي. سارة: ايه دا؟, دي مني.........الو.....ايوة..... مين معايا؟. ثم نظرت الي ميرنا في دهشة. سارة: ايوة يا مؤمن.....الحمد لله. مؤمن: انا اسف اني بطلبك يا سارة ,بس انا كنت عايز اطمن على الامتحان,عملتو ايه؟. سارة: الحمد لله كويس. مؤمن: ومني عملت ايه؟. سارة: معرفش والله اصل انا لسه خارجة من اللجنة بتاعتي ومشفتهاش, انا في لجنة تانية. مؤمن: طيب كويس , يعني هي مش معاكي. سارة: اه,هو مش دا موبايلها برضة؟. مؤمن: ايوة, اصل انا كنت عايزك في موضوع كده, ومش عارف , انا طبعا مضايقك اني متصل بس انا كنت عايز اسأل في حاجة ضروري عن مني, ومكنتش عارف حد اثق فيه وقريب من مني اكتر منك, انا عارف انك صاحبتها, وهي بتثق فيكي, عشان كده انا بكلمك , انتي طبعا عارفة موضوع احمد. سارة: انا اسفة يا مؤمن ,مقدرش اتكلم عن حاجة تخص منى وهي مش موجودة. مؤمن: انا عارف , وانا مش طالبك اقررك, او عايزك تحكيلي حاجة, انا بس كنت عايز منك انك تساعديني, انا عايزك لو بتحبيها بجد, وخايفة عليها, تحاولي تبعديها عنه على قد ماتقدري, انا صحيح عاملها حظر تجول , بس الي عايز يعمل حاجة بيعملها, حتى لو كان في ايه,وانا مش هقدر اكون مراقبها طول الوقت, عشان كده انا محتاجلك تقنعيها ان الي كانت بتعمله غلط, عشان هي لو مقتنعة , انا هبقي مطمن, وهي هتقدر تتحكم في تصرافتها, وتقرر صح, بس انا مش عايزها تحس ان مغصوب عليها حاجة, فلو سمحتي تاخدي بالك منها, وحافظي عليها, ممكن؟. صمتت سارة احتراما لكلامه, ومنعت نفسها من الاعتراف بأنها تعبت من نصح مني, وان مني لا تستمع لنصائح احد,ثم قالت. سارة: انا هحاول, ان شاء الله هعمل كل الي اقدر عليه, بس موعدكش ان النتيجة مضمونة. مؤمن: انا عارف, بس انا هكون مطمن اكتر وانتي معاها. سارة: ان شاء الله. مؤمن: ماشي يا سارة, انا اسف طولت عليكي, ولما تشوفي مني بقي مفيش داعي تقوليلها اني كلمتك. سارة: ماشي. مؤمن: سلام. سارة: سلام. واغلقت الخط. ميرنا: مؤمن اخو مني؟. سارة: تخيلي. ميرنا: متصل يوقعك في الكلام ولا ايه؟. سارة: لأه, خالص, الواد محترم اوي, ودماغه جامدة, متصل بيا عشان اقنعله منى ان الي كانت بتعمله غلط,عشان لازم تكون مقتنعة, هو فيه حد كده, بيهتم ان اخته تبقي مقتنعة, بعد ما يقفشها بتكلم ولد. ميرنا: منى دي مبتحمدش ربنا علي النعمة الي في ايديها, يعني انا لو كان حد من اخواتي وقف لي ايام موضوع مازن كدة, كنت فرحت اوي. سارة: بس هي فين ست هانم ؟. **************** منى: شاف الكارت بتاع هدية الفالانتين. احمد: وقالك ايه؟, عمل فيكي حاجة؟. منى: قعد يسألني من امتي؟, وعرفتيه منين, ومقدرتش انا استحمل, اغمي عليا. احمد: انا كنت هموت م الرعب عليكي, مكلمتنيش ليه من البيت طيب؟. منى: مفيش , مينفعش, مكانش ينفع, اقلك ايه؟, ماخلاص على ما فقت كان نزل قابلك, المهم انا مكانش في ايدي اعمل أي حاجة. احمد: انا اسف يا مني اني سببتلك الي حصل دا كله. منى: مش انت الي سببته يا احمد, انا الي جبته لنفسي, قالولي قولي لمؤمن انا الي مرضتش. احمد: ياسلام يعني لو كنتي رحتى قلتي لمؤمن, كان هيوافق اوي يعني, ماهو كان هيعمل بالظبط زي ما عمل, كان ايه الي هيتغير يعني. منى: على الاقل كان هيبقي واثق فيا , هو كده معادش واثق فيا نهائي. احمد: يا مني افهمي, اخوكي كدا كدا مكانش هيغير موقفه, هو بس كان عامل صاحبك,ماكلنا بنعمل كدا, بس ساعة الجد بيبان بقي. منى: برضة انت مش فاهم, انا ومؤمن....ولا مش لازم افهمك, انا لازم اقوم دلوقتى, عشان اروح, انا مش عايزة اتأخر انا مش ناقصة. احمد: مني طيب انا هاطمن عليكي ازاي؟. منى: وانت عايز تطمن عليا ليه؟. احمد: منى؟؟, انا كنت هتجن عليكي ,انتي ليه مش حاسة بيا؟. منى: يا احمد احنا كنا انتهينا قبل ما مؤمن يعرف اصلا. احمد: انتي شايفة اننا كنا انتهينا؟؟, امال انا شايف اننا كنا قلنا هنبطل بس نتكلم, لغاية ما اجي اتقدم, ولا كلامك اتغير يامنى؟, ولا جاتالك ع الطبطاب انك تسيبيني؟, لا يا مني انسي, دي لو وصلت اني اروح احكي لاخوكي على موضوعنا من اوله لاخره, هروح, انا قلتلك انا هاجي اتقدم , بس لغاية ما اجي انتي بتاعتي انا وبس, انتي فاهمة؟,اوعي تكوني افتكرتي اني هسيبك. منى: احمد انا بجد مش عارفة ايه الي خلاني اتكلم معاك النهاردة, وانا حالفة اني ما هكلمك تاني, بعد اذنك. احمد: فكري كويس في الي قلتهولك , انا مش سايبك يا مني, انا بس بريحك. انصرفت مني عنه وهي تشعر بالغضب والالم والخوف. ******************** انتظر كريم خروج رشا من بوابة الجامعة في غضب,بعد ان عجز عن الدخول بسبب الامتحانات , على الرغم من معرفته بالحرس, انها لاترد عليه ورافضة تماما ان تراه, وان صدف ورآها تهرب منه, والادهي انه سمع عنها حكايات وحكايات, وعرف انها كانت تعرف شباب اثناء علاقتها به, وابت كرامته الا ان يكلمها. لمحها هي ونورا خارجتين وحدهما تتكلمان وتضحكان فتبعهما ,وهتف بها. كريم: رشا, انت مبترديش علي تليفوناتي ليه؟. التفتت اليه رشا في نفاذ صبر. رشا: انا مش عارفة انت ايه؟, جبلة؟, واحدة ومبتردش عليك, مرة واتنين وتلاتة, ومش عايزة احرجك, افهم لوحدك بقي. كريم: يعني ايه؟, يعني انتي ماشية مع سامح البكري فعلا؟؟. رشا: وانت برضة دخلك ايه في حاجة زي كدة؟. كريم: دخلي انك بتلعبي بيا انا, انتي متعرفيش انا ممكن اعمل ايه؟, دانا اروح اقول لاخوكي على كل الي بسمعه عليكي. قالت في سخرية. رشا: وهتقوله انك كنت مصاحبني خدمة له ولا ايه؟,هتقوله ايه بقي عن الي كان بينا؟. والتفتت لتنصرف عنه, فجذبها من ذراعها في عنف. كريم: تبقي اتجننتي لو فكرتي ان ممكن تضحكي عليا وتفلتي مني. رشا: انت اتجننت, سيب ايدي. زاد من ضغطه على ذراعها. كريم: دانتي الي اتجننتي ونسيتي انا مين. رشا: لو مسبتش ايدي , هلم عليك الناس دلوقتي, انت الي شكلك نسيت انا مين. ارتفع صوت غاضب من خلفهما. "فيه ايه؟". التفت كلاهما ,وقالت رشا في ذعر. رشا: احمد. | |
| | | saso صديق ذهبى
عدد الرسائل : 1474 العمل/الترفيه : طالبه العمر : 36 المزاج : تماموووز والحمدلله الهوايات : الجنسيه : السٌّمعَة : 2 الأوسمه : تاريخ التسجيل : 04/09/2008
| موضوع: رد: اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا الأحد أغسطس 09, 2009 10:23 am | |
| نزعت رشا يدها من يد كريم في سرعة, وركضت تختبيء خلف اخيها, العاقد حاجبيه في دهشة غاضبة. رشا: الحقني يا احمد, من المجنون دا. قال كريم في غضب. كريم: انا كنت عارف انك بجحة , بس مش للدرجة دي. رد عليه احمد في غضب. احمد: احترم نفسك يا كريم, ازاي تكلم اختى كدة؟,فيه ايه يا رشا؟. كريم: ما تقوليله فيه ايه يا رشا, ساكتة ليه؟. نظرت اليه رشا في توعد خلف احمد , وقالت في تحد. رشا: ما تقوله انت. كريم: انتي فاكراني هخاف, دانا عليا وعلى اعدائي. صاح فيهما احمد. احمد: انتو هتفهموني فيه ايه ولا لأ؟. تبادل كريم مع رشا نظرات تحدي غاضبة, فقال كريم في عناد. كريم: اختك ماشية مع سامح البكري. التفت احمد الي اخته في غضب, وامسكها من ذراعها, وقال . احمد: الكلام الي بيقوله دا صحيح؟. قالت له والشرر يتطاير من عينيها,وقالت تقلب الامور عليهما سويا. رشا: يعني مسألتوش وهو ماله, شاغل نفسه بيا ليه. والتفتت الي كريم تقول في غضب. رشا: ماهو عليا وعلى اعدائي انا كمان. ثم عادت لاحمد تقول في استفزاز . رشا: كريم صاحبك انتيمك كان مصاحبني من وراك, ايه رأيك بقي؟. صعق احمد, ولم يشعرالا بيده تهوي على وجه اخته في غضب, فشهقت نورا, وتوقف بعض المارة عن السير ينظرون , فارتدت رشا تمسك وجنتها في دهشة غاضبة, ثم صاحت به في شيطنة. رشا: انت مالكش انك تمد ايدك عليا, انت ازاي تضربني؟. جذبها احمد من ذراعها مرة اخري . احمد: دانا اضربك واكسر دماغك كمان. فدفعته بعيدا عنها في عنف, وهي تصيح. رشا: انت لو مديت ايدك عليا تاني هقول لبابا, والله لاكون قالبه عليك البيت. وانطلقت تجري توقف تاكسي وتختفي من امامه تتبعها نورا,بينما التفت هو الي كريم في ثورة. احمد: بقي انا كنت فاكرك صاحبي وطلعت..............., انت يا كريم ؟؟, بتكلم اختي انا؟؟؟, ومن ورايا , بتضربني في ضهري!!. كريم: والله بقي الكلام دا تقوله لاختك, انا قلتلها اعرفك هي الي مرضتش. احمد: تقوم تكلمها من ورايا , ماكنتش فاكر انك ......... كريم: قبل ما تتشطر عليا ,روح لم اختك , الي دايرة مع نص شباب الجامعة, وانت نايم على ودانك. لكمه احمد بغتة في غضب وهو يسبه, فبعد ان اعتدل كريم متافجئا ,هجم على احمد واشتركا في عراك. ************************* سارت مني تبحث عن صديقتيها حتى وجدتهما , فبادرتها سارة. سارة: كنتي فين؟. منى: كنت مع احمد. ميرنا: برضه يا مني, انتي ما بتحرميش؟. منى: كان لازم اتكلم معاه لاخر مرة, لازم اعرف مؤمن قاله ايه. سارة: انتي محكتيلناش حاجة اصلا من الاول, فهمينا كل حاجة وازاي مؤمن عرف. حكت لهما منى الموضوع كله ,وهم في طريقهم للخروج من الجامعة, فقالت منى بعد ان صمتتا. منى: قوليها ياسارة, قولي انا قلتلك ان دا هيحصل. سارة: انا مش هقول حاجة , بس كويس انك حسيتي بكدة. ميرنا: طيب وايه الي خلاكي تكلمي احمد تاني , انتي مش وعدتي اخوكي؟. منى: اصلك متعرفيش احمد زنان قد ايه, وبعدين صعب عليا كده وهو بيقولي انا كنت قلقان عليكي, حسيت اني لازم اتكلم معاه, والله احمد بيحبني اوي ياجماعة. سارة: جري ايه يا مني , هو رجع يحلي في عنيكي تاني؟, هو انتي ايه؟, استحليتي الغلط ولا ايه؟. منى: انتي لوشفتيه النهاردة وهو بيتكلم, كان خايف عليا ازاي, وكان غضبان ازاي لما قلتله اننا سايبين بعض. ميرنا: يا منى اتلمي بقي , انتي عايزة اخوكي يموتك ولا ايه؟, يعني المرة دي ربنا ستر, عايزة ايه تاني؟. منى: ولا ستر ولاحاجة, ما خلاص, مؤمن ماعادش واثق فيا خلاص, ومعادش بيتكلم معايا, وحتى معتز قبل ما يسافر حسيت انه مش زي الاول, زعلان اني موثقتش فيه ومقلتلوش. سارة: ومامتك عرفت حاجة؟. منى: لأ, الحمد لله مؤمن عاقل ماقالش لحد حاجة, دا حتى معتزعرف مني انا مش منه. ميرنا: والله انا لو كنت مكان اخوكي دا , وعرفت انك كلمتي احمد تاني, كنت اقطم رقبتك. سارة: وانتهيتي مع احمد على ايه؟. منى: مفيش, برضه مشي غضبان اوي, لما سبته ومشيت, عشان قلتله انا مش عارفة ايه الي خلاني اكلمك النهاردة, كنت حساه هيفرقع فيا. قالت ميرنا وهي تعبر بوابة الجامعة. ميرنا: والله انا ماعارفة ,انتي ايه الي مبقيكي على احمد دا اصلا من الاول. قالت منى . منى: عارفة لما تحسي ان واحد مجنون بيكي, فعلا مجنون, ممكن يعمل أي حاجة المهم ما تسيبيهوش, دي اكتر حاجة بتعجبني فيه, وبتثبتلي انه بيحبني. سارة: دي بتثبت انه اناني, وبيحب نفسه, وعنده حب تملك, وفوق كل ده بلطجي. مني: انتي ماتفهميش حاجة في الحب. سارة: دلوقتي بقيتي انتي دكتورة ورئيسة قسم؟. منى: ماتتكلميش عن حاجة ما جربتيهاش. ميرنا: طيب ما انا بحب خالد وهو بيحبني, ومتأكدة من كدة, مش لازم يجي يزعق ويعمل هوليلة, ويهددني عشان يثبتلي انه بيحبني, واضح ان انتي الي فاهمة الحب غلط يا موني. منى: برضه مانتوش فاهمين, ازاي احمد ممكن برضة يبقي رقيق و........... قاطعتها سارة وهي تنظر الي تجمهر الناس حول مشاجرة خارج الجامعة. سارة: ايه دا؟, مش هو دا احمد, الي بيتخانق هناك دا؟. قال منى في فزع. منى: فين دا؟. ميرنا: دا بيضرب كريم,......استني يا مني رايحة فين؟. ركضت منى صوب المشاجرة , وجرت سارة خلفها, فاضطرت ميرنا لملاحقتهما في ضجر. ********************* بعد ان تدخل الناس لفصل الشابين , ومنعهما بالكاد عن تبادل السباب, ابتعد كريم عن موقع الشجار على مضض, يتبعه بعض اصدقائه, بينما لحقت مني باحمد الذي كان في قمة الغضب. منى: ايه يا احمد؟, ايه الي حصل؟. هتف احمد في غضب. احمد: ال.................دا بيتكلم على اختى. م*ااااه ,انت عرفت؟, ماكان مسيرك تعرف, دي مفضوحة على كل لسان منى: تقوم تضربه ,مش تفهم منه الاول قال كدة ليه؟. احمد: دانا اضربه واكسر دماغه هو وهي, البيه كان ماشي مع اختى انا , بيقرطسوني الاتنين, فاكرني ايه؟. منى: يا احمد الحاجات دي ما بتتاخدش كدة, في الاول وفي الاخر دا صاحبك ودي اختك, و....... احمد: بلا صاحبي بلا اختي, انا مش عايز حد يهديني, انا هقلب الدنيا عليهم, بس لما امسكه تاني ابن ال......دا. تغاضت منى على سبابه رغما عنها, فليس هذا وقته, وحاولت تهدئته. منى: خلاص يا احمد, مانت خدت حقك, انت ضربته , وخلاص,شوف هتحل الموضوع ازاي؟. احمد: هحله؟؟, دانا هروح اكسر دماغها في البيت. منى: يا سلام ,يعني هو دا الحل؟. احمد: بقلك ايه يا منى, مالكيش دعوة انتي , اختى وانا هعرف المها ازاي. وانصرف عنها غاضبا, فتوردت وجنتاها في توتر, مالذي يعنيه احمد؟, لماذا موقفه بهذا التعسف والجهل؟, وهي؟؟, الم تكن في موقف مماثل من قبل؟. اقتربت منها سارة تقول. سارة: هه ايه الي حصل؟, هو عرف حكاية كريم مع اخته؟. التفتت اليها مني ,وهي تحاول ان تتمالك نفسها بعد ان نهرها احمد بهذه الطريقة. منى: اه عرف. ميرنا: عشان كدة ضرب كريم؟. منى: اه. سارة: مش كنت بقلك بلطجي, عشان تروحي تبوسي اخوكي, وتشكريه انه مش مجنون زي احمد كدة, ادي احمد نفسه اهه اتحط في نفس موقفه, وشوفي فرق رد الفعل. لم تجبها مني فقد كان هذا هو الامر الذي يشغل بالها بالظبط, وشعرت بوجهها يحتقن, وراسها يؤلمها, فنظرت في الساعة ,وقالت. منى: يلا يا جماعة نمشي انا مش ناقصة مشاكل في البيت , ولا انتو قاعدين؟. سارة: احنا مش كنا كلنا خارجين نروح سوا؟, ولا انتي عايزة تهربي من الكلام؟. مني: لا يا سارة, بس انا لازم اروح عشان مؤمن. ميرنا: طيب ما احنا ماشيين معاكي اهه,ولا انتي بجد زعلتي؟. منى: معرفش يا جماعة, انا عاذرة احمد, ومستغربة برضة رد فعله, بس هي رشا تستاهل , ماتقارنونيش بيها برضة. سارة: ومين قال انه عرف كل حاجة عن اخته؟, دا يادوب عرف انها ماشية مع صاحبه امال لو عرف الباقي؟. مني: وهو انا زي رشا؟. سارة: لأ ,بس انتي عملتي زيها, وبعدين مصيبة لا يكون الي منرفزة بس انها كانت ماشية مع صاحبه ,مش حاجة تانية. منى: قصدك ايه؟. سارة: مقصديش, قفلو بقي ع الموضوع دا لغاية ما نبقي نعرف ايه الي حصل بالتفصيل. | |
| | | saso صديق ذهبى
عدد الرسائل : 1474 العمل/الترفيه : طالبه العمر : 36 المزاج : تماموووز والحمدلله الهوايات : الجنسيه : السٌّمعَة : 2 الأوسمه : تاريخ التسجيل : 04/09/2008
| موضوع: رد: اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا الأحد أغسطس 09, 2009 10:25 am | |
| دخل احمد بيته في غضب, وطرق الباب خلفه في عنف,باحثا عن رشا, وطرق باب غرفتها في عنف. احمد: افتحي يا رشا, بدل ما اكسر الباب. صاحت رشا من خلف الباب. رشا: انت مالكش دعوة بيا خالص, وماتزعقليش , يا ماماااااااا تعالي الحقيني. اقبلت الام من المطبخ, تنهر احمد. الام: انت ازاي تضرب اختك في الشارع, انت اتجننت؟. احمد: دانا اضربها واموتها كمان , البجحة قليلة الادب دي, بتقرطسيني يا رشا, مبقاش انا لو مكنتش اطفحك الدم النهاردة. رشا من خلف الباب. رشا: شاهدة يا ماما ,عشان لما يجي بابا تقوليله. الام: سيب اختك يا احمد , يلا يا حبيبي ربنا يهديك. احمد: ومالقتيش الا كريم, والله اعلم مين تاني, مانتي بجحة. رشا: مالكش دعوة بيا, يا بتاع منى. اشتعل احمد غضبا وطرق على الباب بعنف اكبر صائحا. احمد: ما تجبيش سيرة مني على لسانك, دي برقبة عشرة زيك. رشا: ولما هي برقبة عشرة زيي ,بتكلمك ليه ولاهو ليك ماشي وليا انا كخة؟. احمد: شايفة يا ماما بتقول ايه, ولما اكسر دماغها انا دلوقتي يبقي الكلام ايه؟. الام: ماتسكت يا احمد وتسيب اختك في حالها, وبعدين ايه يعني غلطت ماكل البنات بتغلط, المهم ما تعملش كدة تاني. وغمزته قائلة بهمس. الام: ماتعملش كده في ايام امتحاناتها , خليك عاقل, بعدها ابقي اتكلم معاها. صاح احمد. احمد: وانا مش عاقل, والبت دي مش هتخرج من البيت الا على قد الامتحانات ورجلي على رجلها, ومفيش موبايل, ولو مش عاجبها تطلعلي , عشان اكسرلها رجلها, وتبقي توريني هتشوف الشارع ازاي. ********************* ميمي: وبعدين يا مستر انا كدة مش هلحق , انت قلت هتدينا ملخص, دي ملزمة كبيرة اوي. وائل: ايه يا ميمي قدامك النهاردة وبكرة, دانت لو بتقراها بس تخلصها 3 مرات, بطل دلع. سارة: طيب هو احنا نذاكر من دي بس, بلاش الكتاب بقي. وائل: مش انتو الي طلبتو ملخص؟, عايزين تذاكرو من الكتاب مفيش مانع, بس هتلحقو؟. ميرنا: لا دي حلوة اوي كدة, يادوب الواحد يلحق يذاكرها, اصل سارة غاوية كتب. وائل: اصلها مفيش وراها الا المذاكرة, مش زيك من ساعة ما اتخطبتي مش فاضية. ميرنا: اه صحيح حضرتك فكرتني. واخرجت دعوة من حقيبتها. ميرنا: دي دعوة حضرتك علي الخطوبة ان شاء الله, اول خميس بعد الامتحانات, لازم تيجي, لازم ,لازم. اخذ وائل الدعوة مبتسما. وائل: وهو انتي كنتي لسه ماتخطبتيش؟. ميرنا: دي الحفلة بقي وكدة, حضرتك جاي ان شاء الله, اكيد. وائل: ان شاء الله. بعد ان نزلوا نطقت مني لاول مرة. منى: انتي ازاي تعزمي وائل؟, تعرفيه منين؟. ميرنا: ايه الي اعرفه منين , هو مش المدرس بتاعي, وبعدين يا ستي انتي متضايقة ليه؟. منى: مش متضايقة ,بس مستغرباكي, بتحطيني في موقف غلس جدا. ميرنا: ليه احنا مش خلصنا من احمد, ومبقتوش تتكلمو , ايه دخله بقي؟. منى: مش قصدي احمد, مؤمن, الي بقي عاملي روشة ده. سارة: هو مش خلاص عرف ان مش وائل الي كان مقصود, وقفش الموضوع كله؟, مالك بقي؟. منى: برضه انا مش ناقصة قلق. سارة: اهو القلق جه. اقترب منهم مؤمن محييا. مؤمن: ازيكو يا بنات, اخبار الامتحانات ايه؟. ميرنا: تمام, على فكرة انت معزوم معاهم في الخطوبة, يعني طنط وعمو ومني وانت, ومعتز لما يرجع ,اوعي ماتجيش. مؤمن: لا ,ان شاء الله اجي. منى: يلا يا بنات هنوصلكو. سارة: لأ شكرا. مؤمن: عيب ياجماعة مش كل مرة كدة, تعالو اركبو بطلو كلام خايب, ماتشوفي اصحابك يا مني. دفعتهم منى للسيارة. منى: يلا يا جماعة, انتو هتعملو فيها مكسوفين؟, من امتي يعني. بعد توصيل الفتاتين ,ساد صمت محرج على السيارة, قطعه مؤمن. مؤمن: مفيش جديد بعد اخر مرة اتكلمنا؟. منى: جديد في ايه؟. مؤمن: احمد, محاولش يكلمك. منى: لا طبعا, انت مش محلفني. م*يا ربي , بتسأل ليه؟, ليكون حد قالك مؤمن: يعني ما شافكيش في الكلية خالص, ومشفتيهوش انتي ابدا. منى: لا, هو انا بشوفه , بس طبعا ما بتكلمش معاه, وهو كمان مبيحاولش يكلمني. عاد الصمت يغلف الجو,حتى قال مؤمن. مؤمن: هي سارة مالها؟, كانت مبوزة ليه؟. منى: مبوزة؟؟,لا عادي, مخدتش بالي. مؤمن: هي اتضايقت اننا وصلناها؟. منى: ممكن, اصل سارة كدة ساعات متعرفش دماغها فيها ايه. مؤمن:بس هي مؤدبة اوي, شكلها باين. منى: جدا. مؤمن: ماهي المشكلة لما يبقي الواحد مؤدب, واصحابه مؤدبين وبعدين يغلط. شعرت مني بالكلام المبطن يضايقها, الن ينتهي هذا الامر؟. ******************** احمد: مني ,ممكن كلمة؟. التفتت منى الي احمد الذي كلمها بينما تقف مع اصدقائها تراجع الامتحان. منى: احمد, عايز ايه؟. نظر الي صديقتيها اللتان التفتتا تنظران اليه ايضا,وقال. احمد: عايز اكلمك لوحدك. منى: انت عارف ان مينفعش اتكلم معاك خلاص تاني. احمد: يعني ايه , مش هعرف اكلمك خالص؟. تدخلت سارة. سارة: احمد, انت عايز تجيبلها مشاكل؟, لو سمحت ابعد عنها ,وسيبها في حالها بقي. احمد: وانتي ايه دخلك, محامية, ماهي بتعرف تتكلم كويس اوي. سارة: لا محامية ولا حاجة, انا بس بفهمك لانك شكلك مفهمتش, معادش ينفع انت وهي ترجعو زي زمان, فهمت ولا اقول تاني؟؟. اوقفت منى الحديث الذي اشتد بينهما فقالت. منى: خلاص يا سارة, هو احمد فاهم الكلام دا كويس. ثم نظرت الي احمد,وقالت في جد. منى: احمد, انا عند اتفاقي معاك قبل ما مؤمن يعرف, وانت قلتلي لو كلمتك قبل كدة ابقي مش راجل, وانا عايزاك تطلع راجل, وصدقني انا قد كلامي, وهستناك. نظر اليها احمد طويلا ,ثم قال في تهديد. احمد: وانا كمان عند كلامي قبل ما مؤمن يعرف, لو عرفت او شميت انك ليكي علاقة بحد , وائل او غيره, انتي عارفة انا ممكن اعمل ايه. وانصرف,فقالت سارة في عصبية. سارة: امتي ربنا يخلصك بقي من القرف الي انتي فيه دا. نهرتها منى بحدة. منى: اسكتي يا سارة. وتركتهما وهي تقاوم دموعها. سارة: ودي مالها دي؟. ميرنا: يا بنتي زعلانة, ماهي برضة سابت احمد , بعد ما اتعودت عليه. سارة: ماهي دلوقتي احسن. ميرنا: عارفين, بس برضة من حقها تاخد وقت ,على ماتتعود, وبعدين انا ناوية اظبطها. سارة: تظبطيها ؟؟؟!!, ازاي؟. ميرنا: انا عزمتلها وائل في الخطوبة, هقعده جمب عيلتها , خليها بقي تنضف وتعرف ناس نضيفة. سارة: يخرب بيت دماغك, انتي بتعملي كدة ليه؟,غلط كدة يا ميرنا. ميرنا: وغلط ليه؟,لما الاقي واحد محترم , وكويس , ومعجب بيها زي وائل, يبقي خسارة اني اضيعه منها, خلينا نحطهم على اول الطريق, لما يتعرف على عيلتها, هياخد خطوة اكيد,ومادام هي مش عارفة مصلحتها, سبيني اشوفهالها. سارة: بس انتي كدة غلطانة, اشعرفنا مني ممكن تتصرف ازاي؟. ميرنا: هتتصرف ازاي يعني؟, زي أي بنت, هتشوف مستقبلها بقي, وتسيبها من الهبل الي عايشة فيه دا. سارة: انتي عارفة لو عرفت هتعمل فيكي ايه؟. ميرنا: متخافيش ,مسيرها تشكرني. | |
| | | زائر زائر
| موضوع: رد: اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا الأحد أغسطس 09, 2009 1:35 pm | |
| لالالالا انت رائعة دا انت اخر البنات المحبوبين فعلا قصة جامدة |
| | | زائر زائر
| موضوع: رد: اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا الأحد أغسطس 09, 2009 1:36 pm | |
| اما يا طائر انا هادي الاميل ليك وللجميع zouma_hz20000 |
| | | saso صديق ذهبى
عدد الرسائل : 1474 العمل/الترفيه : طالبه العمر : 36 المزاج : تماموووز والحمدلله الهوايات : الجنسيه : السٌّمعَة : 2 الأوسمه : تاريخ التسجيل : 04/09/2008
| موضوع: رد: اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا الأحد أغسطس 09, 2009 3:29 pm | |
| ههههههههههههههههههه الله يخليك مقولتليش ايه رئيك في ايمو ومنى | |
| | | زائر زائر
| موضوع: رد: اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا الأحد أغسطس 09, 2009 4:35 pm | |
| القصة جميلة جدا ياريت تكميليها للأخر |
| | | زائر زائر
| موضوع: رد: اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا الأحد أغسطس 09, 2009 6:28 pm | |
| بصراحة قصة جميلة جدا و مشوقة ..........
مفكرتيش تعمليها مسلسل؟؟.........هههههه |
| | | saso صديق ذهبى
عدد الرسائل : 1474 العمل/الترفيه : طالبه العمر : 36 المزاج : تماموووز والحمدلله الهوايات : الجنسيه : السٌّمعَة : 2 الأوسمه : تاريخ التسجيل : 04/09/2008
| موضوع: رد: اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا الأحد أغسطس 09, 2009 6:53 pm | |
| والحلقات الجايه جميله جداااااااااااااا ومفيده للبنات اوي بس يا خساره مفيش بنات هنا بيتابعوا القصه عموما هنزل بالليل ان شاء الله حلقات جديده | |
| | | زائر زائر
| موضوع: رد: اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا الأحد أغسطس 09, 2009 8:56 pm | |
| |
| | | saso صديق ذهبى
عدد الرسائل : 1474 العمل/الترفيه : طالبه العمر : 36 المزاج : تماموووز والحمدلله الهوايات : الجنسيه : السٌّمعَة : 2 الأوسمه : تاريخ التسجيل : 04/09/2008
| موضوع: رد: اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا الإثنين أغسطس 10, 2009 6:27 pm | |
| ميرسي ليك يا بتيستا انت وباش مهندس واو وهنزل الحلقات الجديده حالا | |
| | | saso صديق ذهبى
عدد الرسائل : 1474 العمل/الترفيه : طالبه العمر : 36 المزاج : تماموووز والحمدلله الهوايات : الجنسيه : السٌّمعَة : 2 الأوسمه : تاريخ التسجيل : 04/09/2008
| موضوع: رد: اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا الإثنين أغسطس 10, 2009 6:31 pm | |
| منى: انتي شايفاهم ياسارة؟.
سارة: يابنتي هنبقي في ناحية العروسة, بتبصي ناحية العريس ليه ,بصي هناك, اهو, مامتك اهي, انا شايفاها.
اقتربتا من ناحية المنضدة ,مكان جلوس عائلة منى.
سارة: ايه دا, ماما في نفس الترابيزة.
منى: تعالي نقعد على ماتدخل ميرنا .
جلستا على مقعديهما , بعد تبادل السلامات.
سارة: ايه دا؟, هو معتز ماجاش؟.
منى: يا بنتي, انا مش قلتلك لسه ما خلصش امتحانات.
سارة: اه, صحيح نسيت.
منى: بس بس , متبصيش, وائل اهه, اوعي يشوفنا.
التفتت سارة تنظر.
منى: انا مش قلتلك ماتبصيش, انتي غبية يا بنتي, اهو شافنا ,يارب ما يتغابا وييجي.
سارة: وايه المشكلة؟, بطلي روشة بقي.
اقترب منهم وائل.
وائل: ازيكو يا بنات, اخباركو ايه؟,انا مش عارف حد في هنا خالص, انا تقريبا في الترابيزة الي وراكو.
سارة: ازي حضرتك يا مستر وائل.
واشارت الي امها.
سارة: ماما, مستر وائل الي باخد عنده قانون.
وائل: اهلا وسهلا , ازي حضرتك .
واسقط في يد منى, فاضطرت لتعريف وائل بعائلتها, قال وائل وهو يسلم على مؤمن.
وائل: انا عارفك, صح؟.
قال مؤمن وهو يبتسم.
مؤمن: انت قريب ايمن منصور, صح, ايمن مديري في الشغل, اتقابلنا في فرحه, فاكر؟.
وائل: ايوة وانا اقول, ازيك عامل ايه؟.
مؤمن: الحمد لله, تعالي اقعد معانا, فيه مكان فاضي.
وائل: هو انا باين في الترابيزة الي جمبكو.
مؤمن: متخافش فيه مكان فاضي عندنا, اقعد يا راجل.
*****************
جلست منى تكاد تنفجر مما يحدث لها, كيف بالاقدار تكون مرتبة بهذا الشكل, مالذي يأتي بوائل في هذا الوقت, وأي صدفة حمقاء تجعله يتعرف على اخيها,وشعرت بالضيق اكثر حين دار حديث بين وائل ومؤمن عن العمل.
مؤمن: وانت دلوقتي بتشتغل في مكتب محاسبة باليل؟.
وائل: اه كنت بشتغل فيه الفترة الي فاتت, على ما اخلص السنة الي باخدها قبل م اتعين.
مؤمن: بس انت خلاص كده, بقيت معيد خلاص.
وائل: ايوة خلاص, فمبقتش اروح المكتب زي زمان, والله انا قلت للبنات يتدربو في الصيف ,في مكتب محاسبة.
مؤمن: دي فكرة حلوة فعلا.
سارة: والله انا محدش قالي حاجة.
احرج وائل قليلا, فاردف قائلا.
مؤمن: انا قصدي قلت لمني يعني على الفكرة, وهي تبقي تعرف البنات, قلتلها تبقي تجيبلي السي في لو عايزة اقدملها, وعلى الصيف يتطلع نتيجة الترينيز.
منى: انا قلت لحضرتك هفكر.
مؤمن: بس دي فكرة حلوة اوي يابنات, يعني بجد فكرو تدوله السيفيهات.
منى: ماقلت خلاص ,ان شاء الله.
ثم التفتت الي سارة.
منى: تعالي معايا التواليت.
وبعد ان ذهبتا.
سارة: مالك يا منى مقلوبة ليه؟.
منى: يعني عاجبك الي بيحصل ده ؟, مش كفاية انه جه, كمان اتصاحب على اخويا.
سارة: انا نفسي افهم انتي ايه الي مضايقك, دلوقتي وائل بقي وحش, بعد ما احمد راح.
منى: يا ذكية افهمي, دلوقتي احمد مبيطيقش فعلا حاجة اسمها وائل, ومش مطمن لاننا سايبين بعض, لما يعرف ان وائل اتصاحب على اخويا, تبقي ايه الظروف بقي؟.
سارة: امال كنتي بتكلميه وتعشميه على اساس ايه؟.
التفتت اليها منى في غضب.
منى: ايه تعشميه دي يا سارة؟, مش تاخدي بالك من كلامك؟, انا معشمتش حد.
سارة: طيب بلاش تعشميه , خليها ليه وصلتيه انه يتعلق بيكي؟.
منى: انا مضربتش حد على ايده , هو الي كان عايز يتعلق باي حاجة, وبعدين انا الي قلتله اتعرف على اخويا؟, ماهو كله من ميرنا الي جابته النهاردة.
سارة:ماهو انتي كده, تقعدي تحطي نفسك في مواقف بايخة ,وبعدين تلومي الناس على تصرفاتك.
منى: انا مش عارفة انا اعمل ايه يريحكو, انا مش سبت احمد, مش سايبني في حالي ليه؟.
سارة: عشان انتي ما سبتيش احمد وانتي مقتنعة, انتي سبتيه عشان زهقتي , بس مش عشان شايفة انك كنتي بتعملي حاجة غلط.
منى: طيب يا ست العاقلة, انا مش مقتنعة, ريحو نفسكو بقي.
وتركتها وانصرفت,فصاحت سارة خلفها.
سارة: انتي لو عايزة تحليها ,هتتحل يا مني.
******************
دخل مؤمن غرفة مني بعد عودتهم من الحفل.
مؤمن: انتي ماقلتليش ليه على حكاية التدريب دا؟.
منى: ماجتش فرصة, وبعدين انا افتكرته بيتكلم كدا وخلاص, مخدتش كلامه جد.
مؤمن: وناوية تعملي ايه؟, انا خدت بالي انك متضايقة من الموضوع, انتي مش عايزة تروحي ليه؟, هو وائل دا مضايقك في حاجة؟.
منى: لا , ابدا, دا بني ادم محترم جدا, بس هو انا يعني ,مش عايزة خدمات من حد.
مؤمن: دي مش خدمة ولا حاجة, هو مش هيعمل غير انه يقدملكو السي في, وهما بقي الي يقبلوكي ولا لأ, وبعدين انا شايف انها فرصة حلوة , يبقي عندك اكسبيرينس قبل ما تتخرجي, هو دا رأيي انا , لو انتي بجد مش عايزة تروحي براحتك.
منى: هو الموضوع مش كدا, انا بوعدك افكر في الحكاية بجد.
مؤمن: ماشي خدي وقتك.
واستدار يهم بالانصراف, ولكنه عاد, وكأنه تذكر شيئا.
مؤمن: هي......سارة صاحبتك, باباها متوفي؟.
منى: لا ,مين قال كدة؟.
مؤمن: اصل مامتها بس الي جت النهاردة.
منى: لا , عايش, بس هو مالوش في الجو دا, وليها اختين بنات, بس متجوزين.
مؤمن: هي الصغيرة؟.
منى: ايوة , بتسأل ليه؟.
مؤمن: عادي , بسأل عادي.
منى: بس انا ملاحظة انك قعدت تتكلم مع مامتها شوية, وقبل ما نيجي.
مؤمن: وايه المشكلة؟, مش بطمن على عيلة صاحبتك.
قالت بخبث.
منى: طيب....., اطمن, هي كويسة وعيلتها كويسة.
امسك رأسها ممازحا.
مؤمن: بت, متعمليش عليا ناصحة, مفيش حاجة.
ازاحت يده عن رأسها وهي تضحك.
منى: وهو انا قلت حاجة.
******************
اخذت ميرنا تضحك بشدة.
ميرنا: انتي لسه فاكرة؟, دانتي قلبك اسود.
منى: يا سلام يا ميرنا, بقي تطلعي قاصدة وفي الاخر مش عايزاني ازعل.
ميرنا: حرام عليكي دا عدا علي الخطوبة اسبوعين , وانتي لسه زعلانة.
منى: مانتي كنتي بتستهبلي.
ميرنا: انا كنت بس قاصدة اقعده جمبكو يمكن تتعرفو , بس مكنتش متخيلة خالص الي حصل دا, بقي يطلعو عارفين بعض , ويقعدو سوا.
منى: ومابيبطلوش يا ستي تليفونات من يوميها, كأنهم اناتيم.
ميرنا: والله انت حظك من السما, بس انتي الي مبتحمديش ربنا.
منى: حظ ايه انتي كمان.
اقبلت سارة .
سارة: مالكو مبسوطين ليه؟.
ميرنا: مني يا ستي , لسه فاكرالي الي عملته فيها في خطوبتها.
منى: هه؟؟, لقيتي ايه؟, طلعت بجد؟؟.
سارة: بيقولو هتطلع على النت كمان نص ساعة.
ميرنا: بسرعة كده؟, ليه هو احنا في ابتدائي؟.
اقبل ميمي.
ميمي: عرفتو؟؟, النتيجة هتتعلق شوية كدا.
سارة: تتعلق؟؟؟, دانا لسه سائلة ,قالولي هتنزل على النت.
ميمي: لا , اولي وتالتة بس الي نزلت على النت, بس كلها هتتعلق النهاردة, بعد ساعة كدة, انا سألت في شئون الطلبة.
ميرنا: وانت تسأل ليه؟, انت مش جايبها من الكنترول؟.
ميمي: ماهي ساعات بتبقي غلط.
منى: انا مش هروح الا لما تنزل, مادام نازلة النهاردة.
ميرنا: طب تعالو نقعد في حتة, بدل ماحنا واقفين كدا, لغاية ماتنزل.
************
وقفت سارة ممسكة بورقة وقلم, تكتب نتيجتها ونتيجة صديقاتها, بينما اطمأنت مني على نجاحها, ولكنها وجدت انها اخفقت بمادة , غضبت قليلا, ولكن بعدها هدأت, فقد كانت فترة الامتحانات فترة عصيبة بالنسبة لها, وهي اكثر من مشكورة على اجتيازها هذا الفصل الدراسي اساسا.
ووجدت قدميها لا اراديا تحملانها ,لتخترق التجمع حول نتيجة الصف الرابع, لتبحث عن نتيجة احمد, حتى وجدت اسمه "احمد محمد احمد امام".
وجدته في ثلاث مواد حاصل على تقدير "ض.ج".
لقد رسب احمد هذا العام | |
| | | | اخر البنات المحترمين قصه جامده جداا | |
|
مواضيع مماثلة | |
|
مواضيع مماثلة | |
| |
| صلاحيات هذا المنتدى: | لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
| |
| |
| المواضيع الأخيرة | » شهر رمضان يا أغلى الشهورالخميس يونيو 09, 2011 7:46 pm من طرف kaka» منزله الرسول صلي الله عليه وسلم عند ربهالخميس يونيو 09, 2011 7:46 pm من طرف kaka» سجل حضورك بالصلاة على النبي محمد (صلى الله عليه وسلم) يومياالخميس يونيو 09, 2011 7:46 pm من طرف kaka» هل هى حقيقة نهاية العالم20012...؟الخميس يونيو 09, 2011 7:44 pm من طرف kaka» هل شجاعة البنت اصبحت وقاحة..ادخل وابدي رأيك ضروري جداً؟؟؟؟؟الخميس يونيو 09, 2011 7:44 pm من طرف kaka» هذا هو ممثلي المفضل والرائع ومعلومات عنهالخميس يونيو 09, 2011 7:44 pm من طرف kaka» من الألف الى الياء لتجعل منتدانافي القمهالخميس يونيو 09, 2011 7:42 pm من طرف kaka» أقتراب عيد ميلاد المنتديالخميس يونيو 09, 2011 7:41 pm من طرف kaka» أقتراب عيد ميلاد المنتديالخميس يونيو 09, 2011 7:40 pm من طرف kaka» أقتراب عيد ميلاد المنتديالثلاثاء يونيو 07, 2011 11:28 pm من طرف عندليب |
المتواجدون الآن ؟ | ككل هناك 97 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 97 زائر لا أحد أكبر عدد للأعضاء المتواجدين في هذا المنتدى في نفس الوقت كان 235 بتاريخ الإثنين نوفمبر 25, 2024 11:52 am |
|